Faly, Negar
ORCID: 0009-0006-6820-4407
(2025).
Das Zūrḫāneh im Kontext der darstellenden Künste des Iran.
Universität zu Köln: Institut für Sprachen und Kulturen der islamisch geprägten Welt.
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Abstract
Das Zūrḫāneh zeigt sich als eine vielschichtige kulturelle Praxis, in der sportliche Disziplin, rituelle Handlungen, musikalische Begleitung und poetische Traditionen zu einer performativen Einheit verschmelzen. Seine historischen Wurzeln reichen von vorislamischen Konzepten körperlicher Ertüchtigung bis zu islamischen, mystischen und mythischen Einflüssen, die es zu einem zentralen Element iranischer Identität machen. Aufbauend auf einem historischen und kulturwissenschaftlichen Überblick analysiert die Arbeit architektonische Besonderheiten, gesellschaftliche Funktionen sowie die symbolischen und choreografischen Strukturen des Zūrḫāneh. Dabei wird deutlich, dass die Bewegungsabläufe der Athleten und die rezitativen, rhythmisch-musikalischen Beiträge des Moršed weit über eine reine Trainingspraxis hinausreichen und vielmehr eine inszenierte Form körperlich-spiritueller Darstellung bilden. Die Betrachtung der performativen Elemente, unter anderem anhand des Films Zurkhaneh: The House of Strength, offenbart das Zūrḫāneh als ein hybrides kulturelles Phänomen zwischen Sport, Ritual und ästhetischer Inszenierung, das einen eigenständigen Beitrag zur iranischen performativen Kultur leistet.
| Item Type: | Other |
| Translated abstract: | Abstract Language The Zūrḫāneh emerges as a multilayered cultural practice in which athletic discipline, ritual actions, musical accompaniment, and poetic traditions merge into a performative whole. Its historical roots extend from pre-Islamic concepts of physical training to Islamic, mystical, and mythical influences that have made it a central element of Iranian identity. Building on a historical and cultural overview, the study analyzes the architectural features, social functions, and the symbolic and choreographic structures of the Zūrḫāneh. It becomes evident that the athletes’ movement sequences and the recitative, rhythmically musical contributions of the Moršed reach far beyond a mere training practice and instead constitute a staged form of bodily-spiritual expression. Examining these performative elements, including those portrayed in the film Zurkhaneh: The House of Strength, reveals the Zūrḫāneh as a hybrid cultural phenomenon situated between sport, ritual, and artistic performance, offering a distinctive contribution to Iran’s performative culture. UNSPECIFIED |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code |
| Editors: | Editors Email ORCID ORCID Put Code |
| Contributors: | Contribution Name Email Collaborator Reimer, Til UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-793581 |
| Journal or Publication Title: | Kölner islamwissenschaftliche Beiträge |
| Volume: | 12 |
| Page Range: | pp. 1-27 |
| Date: | December 2025 |
| Publisher: | Institut für Sprachen und Kulturen der islamisch geprägten Welt |
| Place of Publication: | Universität zu Köln |
| ISSN: | 2750-3046 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 4: Außereuropäische Sprachen, Kulturen und Gesellschaften > Orientalisches Seminar |
| Subjects: | Social sciences Customs, etiquette, folklore Other languages The arts |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79358 |
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https://orcid.org/0009-0006-6820-4407