Kaur, Sukhvir
ORCID: 0009-0001-6252-6193
(2026).
Dying in Hospitals – Multi-method Assessment of Care in the Dying Phase in German Hospitals.
PhD thesis, Universität zu Köln.
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Abstract
Background In Germany, most people die in hospitals, but providing optimal care in the dying phase remains deficient. Guidelines and recommendations on delivering best possible care in the dying phase exist but have not been implemented in routine care yet. Aim The aim of the present dissertation is the provision of a status assessment of hospital care in the dying phase in German hospitals as basis for care optimisation, guided by two research questions: (1) What are perceived barriers, facilitators, and improvement needs for optimal hospital care in the dying phase in Germany from the perspectives of health experts? (2) To what extent can medical records provide information on hospital care in the dying phase? Methods The mixed methods study “Dying in Hospitals – Optimisation of Care in the Dying Phase” provides the data basis. An expert online survey was conducted as project basis (publication 1). A data extraction tool was developed for the retrospective medical records analysis (publication 2). An employee-driven working group approach to develop targeted measures for improving care for dying patients and their informal caregivers (IC) was conducted and evaluated (publication 3). Bronfenbrenner’s ecological system approach was used to synthesise findings. Results The findings include barriers, facilitators and improvement needs across institutional, team and care level, including lacking institutional resources, insufficient communication between health care staff as well as with patients and their IC and insufficient symptom control. Medical records proved to be useful for providing clinical information on medication and interventions, but systematically underrepresented psychosocial, communicative and spiritual care aspects. The employee-driven approach showed to be feasible and generated context-specific solutions on ward-level, yet staff participation decreased over time. Discussion and conclusion Findings on known challenges of hospital care in the dying phase were replicated, advanced through a more detailed understanding of dynamics across ecological care levels. Medical records were found to provide valuable insights but are insufficient as a sole data source for care assessment. The employee-driven approach showed that ward-level interventions can engage staff and generate context-sensitive solutions. Sustainable optimisation of care in the dying phase should target tailored interventions on team-level supported by leadership support and institutional integration.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated abstract: | Abstract Language Hintergrund
Die meisten Menschen in Deutschland versterben in Krankenhäusern auf nicht-spezialisierten
palliativmedizinischen Stationen. Die Versorgung in der Sterbephase wird dort trotz
bestehender Leitlinien und Initiativen als unzureichend beschrieben.
Ziel
Ziel der Arbeit ist eine Bestandsaufnahme der Versorgung in der Sterbephase in deutschen
Unikliniken als Optimierungsgrundlage. Zwei Forschungsfragen stehen dabei im Mittelpunkt:
(1) Welche Barrieren, Förderfaktoren und Verbesserungsbedarfe bestehen hinsichtlich einer
optimalen Versorgung in der Sterbephase aus Expert:innensicht?
(2) Inwieweit können Patient:innenakten als Datenquelle zur Erhebung der Versorgung in der
Sterbephase herangezogen werden?
Methoden
Die mixed-methods Studie „Sterben im Krankenhaus - Optimierung der Versorgung in der
Sterbephase (StiK-OV)“ liefert die Datenbasis. Nach einer Vorabbefragung von Expert:innen
(Publikation 1), wurde für die Datenerhebung ein Instrument für eine retrospektive
Aktenanalyse entwickelt (Publikation 2). In der Implementierungsphase wurde ein
stationsspezifischer Arbeitsgruppenansatz zur Maßnahmenentwicklung durchgeführt
(Publikation 3). Die Ergebnisse wurden anhand der ökologischen Systemtheorie nach
Bronfenbrenner synthetisiert.
Ergebnisse
Die Ergebnisse zeigen Barrieren, Förderfaktoren und Verbesserungsbedarfe auf der
institutionellen, Team- und Versorgungsebene. Dazu gehören unzureichende Ressourcen,
Kommunikation zwischen den Versorgungenden sowie mit Patient:innen und ihren
Angehörigen und mangelhafte Symptomkontrolle. Patient:innenakten zeigen, dass klinische
Informationen und Interventionen dokumentiert sind, jedoch wenig Dokumentation bezüglich
kommunikativer, psychosozialer und spiritueller Aspekte vorhanden ist. Der
Arbeitsgruppenansatz erwies sich als umsetzbar und stationsspezifische Maßnahmen wurden
entwickelt, jedoch nahm die Beteiligung der Stationsmitarbeitenden im Verlauf ab.
Diskussion und Schlussfolgerung
Über die Bestätigung und Vertiefung bekannter Herausforderungen in der Sterbephase hinaus
zeigt die Dissertation, dass Patient:innenakten wertvolle Einblicke in die Versorgung liefern,
jedoch als alleinige Datenquelle für die Qualitätserfassung unzureichend sind. Der
Arbeitsgruppenansatz ist hilfreich, um Mitarbeitende aktiv in den Optimierungsprozess
einzubinden und spezifische Maßnahmen zu entwickeln. Eine nachhaltige Optimierung der
Versorgung in der Sterbephase erfordert maßgeschneiderte Maßnahmen auf Teamebene
gestützt durch die Ebene der Führungskräfte und institutionelle Rahmenbedingungen. German |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-799624 |
| Date: | 2026 |
| Publisher: | Universitäts- und Stadtbibliothek Köln |
| Place of Publication: | Köln |
| Language: | English |
| Faculty: | Faculty of Medicine |
| Divisions: | Faculty of Medicine > Palliativmedizin > Zentrum für Palliativmedizin |
| Subjects: | Medical sciences Medicine |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Palliative Care English End of life English Quality Improvement English |
| Date of oral exam: | 11 February 2026 |
| Referee: | Name Academic Title Özgür, Onur Prof. Dr. Kochanek, Matthias Prof. Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79962 |
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https://orcid.org/0009-0001-6252-6193