Jessen, Frank
ORCID: 0000-0003-1067-2102 and Broich, Karl
(2025).
Demenzen: Änderungen von ICD‑10 zu ICD-11.
Der Nervenarzt, 96 (7).
pp. 648-652.
Springer Nature.
ISSN 0028-2804
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PDF
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Abstract
Die International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 11 (ICD-11) stellt einen konzeptuellen Fortschritt zur ICD-10 bei der Klassifikation von Demenzen dar. Die syndromale Einteilung im Kapitel Neurokognitive Störungen bleibt zwar prinzipiell erhalten, die Einführung von Schweregraden und die zentrale Codierung von psychischen und Verhaltensstörungen erlauben aber eine präzisere Erfassung der klinischen Diagnosen. Neu ist ferner die leichte neurokognitive Störung als Frühstadium von Demenzerkrankungen. Noch nicht ausreichend aufgenommen wurden die von internationalen Experten erarbeiteten klinischen Kriterien wie z. B. für die frontotemporale Demenz oder die Lewy-Körper-Krankheit. Auch Biomarker für die ätiologische Diagnostik von Demenzen werden nicht aufgeführt, sodass unklar bleibt, welche Rolle sie bei der Krankheitszuordnung in ICD-11 spielen. Aufgrund der schnellen Entwicklung im Feld neurodegenerativer Erkrankungen wären regelmäßige Aktualisierungen wünschenswert.
| Item Type: | Article |
| Translated title: | Title Language Dementia: changes from ICD-10 to ICD-11. German Version English |
| Translated abstract: | Abstract Language The International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems version 11 (ICD-11) represents a conceptual advance over ICD-10 in the classification of dementias. Although the syndromic classification in the chapter “Neurocognitive disorders” remains in principle unchanged, the introduction of severity levels and the central positioning of mental and behavioral symptoms enables a more precise coding of the clinical diagnoses. Furthermore, the introduction of mild neurocognitive disorder as a prodromal state of dementia is new. The clinical criteria developed by international experts, e.g., for frontotemporal dementia or Lewy body disease, are not yet sufficiently included in ICD-11. Biomarkers for the etiological diagnostics of dementia are also not mentioned, so that it is unclear which role they play in the disease classification in ICD-11. Due to the rapid development in the field of neurodegenerative diseases, regular updates would be desirable. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Broich, Karl UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-801986 |
| Identification Number: | 10.1007/s00115-025-01884-w |
| Journal or Publication Title: | Der Nervenarzt |
| Volume: | 96 |
| Number: | 7 |
| Page Range: | pp. 648-652 |
| Number of Pages: | 5 |
| Date: | 24 December 2025 |
| Publisher: | Springer Nature |
| ISSN: | 0028-2804 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Medicine |
| Divisions: | Faculty of Medicine > Psychiatrie und Psychotherapie > Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie |
| Subjects: | Psychology Medical sciences Medicine |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Schweregrade ; Postkoordination ; Alzheimer-Krankheit ; Leichte neurokognitive Störung ; Biomarker Psychiatrie und Psychotherapie German Severity level ; Postcoordination ; Alzheimer’s disease ; Mild neurocognitive disorder ; Biomarkers English |
| ['eprint_fieldname_oa_funders' not defined]: | Publikationsfonds UzK |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/80198 |
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https://orcid.org/0000-0003-1067-2102