Kiell, Guido
(2019).
Entscheidungs-Frames und Framing-Effekte: Varianten, Wirkungen und psychologische Ursachen.
PhD thesis, Universität zu Köln.
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Abstract
Der Begriff „Framing“ bezieht sich auf den Befund, dass Individuen auf die Veränderung des Blickwinkels aus dem ein Sachverhalt betrachtet oder beschrieben wird unterschiedlich reagieren. Die unterschiedlichen Reaktionen werden als Framing-Effekt bezeichnet. Bei Entscheidungs-Frames vom Typ des Equivalence-Frames bleibt der Sachverhalt, genauer seine Konsequenzen, selbst bei Veränderung des Blickwinkels formal-logisch unverändert. Von einem normativen Standpunkt aus enthalten z.B. ein „halb volles“ und ein „halb leeres“ Glas die gleiche Menge an Flüssigkeit. Psychologisch unterscheiden sie sich die Zustände jedoch dadurch, dass sie als Gewinn („noch halb voll“) bzw. Verlust („schon halb leer“) interpretiert werden können. Entscheidungen für Handlungen (z.B. Abbruch eines unrentablen Investitionsprojektes) oder Handlungsunterlassungen (Weiterführung des Projektes) im sozio-ökonomischen Kontext werden u.a. durch das Framing des Problems (als Gewinn oder Verlust) beeinflusst. Die Arbeit gibt einen Überblick über den gegenwärtigen Stand der Forschung zu diesem Thema. Auf theoretischer Ebene wird analysiert, welche mentalen Prozesse dafür verantwortlich sind, dass Entscheidungen durch ein Framing beeinflusst werden. Die Analyse erfolgt auf der Basis von Theorien aus der psychologischen Entscheidungstheorie, Sprachpsychologie und Theorien der Informationsverarbeitung. Gemeinsamkeiten und Unterschiede der verschiedenen theoretischen Erklärungsansätze für die Entstehung von Framing-Effekten werden aufgezeigt.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated title: | Title Language Decision frames and framing effects: Variants, effects and psychological causes English |
| Translated abstract: | Abstract Language The term "framing" refers to the finding that individuals react differently to changes in the perspective from which a situation is viewed or described. The different reactions are called the framing effect.
With decision frames of the equivalence frame type, the facts, or more precisely their consequences, remain formally and logically unchanged even if the angle of view changes. From a normative point of view, e.g. a "half full" and a "half empty" glass contain the same amount of liquid. Psychologically, however, the states differ in that they can be interpreted as gain ("still half full") or loss ("already half empty").
Decisions for actions (e.g. termination of an unprofitable investment project) or omissions (continuation of the project) in the socio-economic context are influenced, among other things, by the framing of the problem (as gain or loss).
The paper gives an overview of the current state of research on this topic. On a theoretical level, it will be analyzed which mental processes are responsible for decisions being influenced by framing. The analysis is based on theories from psychological decision theory, language psychology and theories of information processing.
Common features and differences of the different theoretical explanations for the development of framing effects are shown. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Kiell, Guido gkiell@gmx.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-97386 |
| Date: | 5 June 2019 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Management, Economy and Social Sciences |
| Divisions: | Weitere Institute, Arbeits- und Forschungsgruppen > Institute of Sociology and Social Psychology (ISS) |
| Subjects: | Psychology Social sciences Political science Economics Language, Linguistics Management and auxiliary services Public performances |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Framing-Effekt German Frame German Prospect Theorie German Dual Process Theorie German Equivalence Frame German Information Leakage German Fuzzy Trace Theorie German Emphasis Frame German Konversationslogik German Risky Choice Frame German Attribut Frame German Ziel Frame German Metaanalyse German Framing Effect English Prospect Theory English Dual Process Theory English Fuzzy Trace Theory English logik of conversation English Attribute Frame English Goal Frame English Metaanalysis English Ambiguity English Ambiguität German |
| Date of oral exam: | 1 July 2019 |
| Referee: | Name Academic Title Fetchenhauer, Detlef Prof. Dr. Schlösser, Thomas PD Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/9738 |
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