Woerfel, Till ORCID: 0000-0001-8111-1439, Höfler, Martha, Witte, Annika, Knaus, Anastasia, Twente, Leonie, Wanka, Rebekka and Becker-Mrotzek, Michael (2020). Protokoll: Systematisches Review zur Wirkung von didaktisch-methodischen Ansätzen des sprachsensiblen Unterrichts. Project Report.

WarningThere is a more recent version of this item available.

All available versions of this item

[img]
Preview
PDF
Woerfel_et_al_2020_Protokoll_SystematischesReview.pdf - Published Version

Download (610kB) | Preview

Abstract

Die internationalen Vergleichsstudien der 2000er-Jahre haben offengelegt, dass sprachliche Bildung und schulischer Erfolg in Deutschland in einem direkten Verhältnis stehen. Seither wird zunehmend das Ziel verfolgt, mittels sprachsensibler Ansätze Schülerinnen und Schüler im Fachunterricht dabei zu unterstützen, die dort vermittelten Inhalte sprachlich zu durchdringen und somit, neben bildungssprachlichen Kompetenzen, fachliches Lernen zu fördern. Inzwischen sind sprachsensible Maßnahmen bereits in Lehrplänen, Curricula sowie in der Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften verankert. Aus Forschungsperspektive lässt sich jedoch „ein Missverhältnis zwischen der wachsenden Anzahl dieser Maßnahmen und gesicherten Erkenntnissen bezüglich ihrer Wirksamkeit feststellen” (Busse 2019:14). Daher bedarf es im Sinne einer evidenzinformierten Bildungspolitik und -praxis der forschungsbasierten Klärung dieses Sachverhalts. Mittels eines systematischen Reviews wird am Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache untersucht, ob und unter welchen Bedingungen sprachsensible Unterrichtsansätze nachweislich Wirkung zeigen. Entsprechend des standardisierten Vorgehens und zur Sicherung der Qualität von systematischen Reviews wird in diesem a priori Protokoll, das ein peer review Verfahren durchlaufen hat, der konzeptuelle Hintergrund, das systematische Vorgehen zur Suche und Identifizierung relevanter Dokumente sowie die Kriterien der Beurteilung interner und externer Validität, vorab veröffentlicht.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Project Report)
Translated title:
TitleLanguage
The effectiveness of integrated strategies in classrooms: A systematic reviewEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
International standardised assessments of educational attainment from the 2000s prompted re-examination of school systems and pedagogical concepts in Germany. The uncovering of a direct correlation between success in school and language proficiency drove efforts to encompass heterogeneous student bodies. In response to this finding, academic language education saw the development and institution of concepts of instruction that integrated language support and subject teaching at the primary and secondary levels (e.g. Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP) model). Increasingly, these instruction concepts have been adopted in school curricula and teacher training. However, there is no empirical evidence showing that this integration of academic language and subject learning in classrooms has been effective; for German-speaking countries, there are no systematic studies of the conditions that yield improved academic language skills and thus promote subject learning. The objective of this project is to assess the effectiveness of integrated strategies in classrooms, to see if they improve students’ academic language skills in primary and secondary schools. Following the quality standards of systematic reviews, this a priori peer reviewed protocol includes the conceptual background, the systematic approach to identifying and screening relevant academic and grey literature, as well as the critical appraisal of the quality and generalisability of included studies.UNSPECIFIED
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Woerfel, Tilltwoerfel@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-8111-1439UNSPECIFIED
Höfler, MarthaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Witte, AnnikaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Knaus, AnastasiaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Twente, LeonieUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Wanka, RebekkaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Becker-Mrotzek, MichaelBecker.Mrotzek@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-112121
Number of Pages: 44
Date: 2020
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache
Subjects: Psychology
Language, Linguistics
Germanic
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
systematisches Review, Forschungssynthese, sprachsensibler Unterricht, sprachliche Bildung, Wirkungsforschung, didaktisch-methodische Ansätze, EvidenzbasierungGerman
Projects: Wirkung didaktisch-methodischer Ansätze des sprachsensiblen Unterrichts
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/11212

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item