Reich, Kersten ORCID: 0000-0003-1026-6614 (2019). Die „Heliosschule – Inklusive Universitätsschule der Stadt Köln“. DDS - Die deutsche Schule, 111 (1). S. 66 - 78. waxmann. ISSN 0012-0731

Full text not available from this repository.

Abstract

Die „Heliosschule – Inklusive Universitätsschule der Stadt Köln“ wurde 2015 in Betrieb genommen. Diese öffentliche Schule umfasst die Klassenstufen 1 bis 13 für etwa 1.100 Schüler*innen. Die Schule soll ein Modell für eine demokratische Schule auf dem Weg in die Inklusion in der Gegenwart sein, wobei Prinzipien der Beteiligung und Diversität wesentlich für das Modell sind. Der Text besteht aus drei Teilen: Erstens werden zentrale Elemente und Prinzipien der Schulgründung in kurzer Form dargestellt. Zweitens wird eine Zusammenfassung des inklusiven Vorgehens anhand der 10 Bausteine der inklusiven Didaktik gegeben. Abschließend werden einige Hindernisse auf dem Weg dieser inklusiven Schule genannt.

Item Type: Journal Article
Translated title:
TitleLanguage
The Helios School - Inclusive University School of CologneEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
The Heliosschool-Inclusive University School of Cologne was established in 2015. Th is public school provides classes 1 to 13 for about 1,100 students. The school intends to be a contemporary model of democratic school in the way to inclusion, based on principles of participation and diversity, under the complex life conditions of today. The text contains three components: First, I will reconstruct some elements and principles that are fundamental for the foundation of this school. Second, I will give a comprehensive account of the inclusive concept of the Cologne school and the ways it works out in practice. I will elaborate on the pedagogical program of the school formulated in ten components of inclusive learning and teaching. Finally, I will discuss some main obstacles that we have encountered and had to overcome in establishing the school in Cologne.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Reich, KerstenUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0003-1026-6614UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-139354
DOI: 10.31244/dds.2019.01.07
Journal or Publication Title: DDS - Die deutsche Schule
Volume: 111
Number: 1
Page Range: S. 66 - 78
Date: 2019
Publisher: waxmann
ISSN: 0012-0731
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für vergleichende Bildungsforschung und Sozialwissenschaften > Forschungsstelle für interkulturelle Studien
Subjects: Social sciences
Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Education & Educational ResearchMultiple languages
Schulentwicklung, Inklusion, Didaktik, Lernlandschaft , Selbstlernmethoden, Teamschule, rhythmisierter Ganztag, Projekte, WerkstättenGerman
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/13935

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item