Kamp, Silke (2009). Handschriften lesen lernen im digitalen Zeitalter. In: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter - Codicology and Palaeography in the Digital Age, pp. 111-122. Norderstedt: BoD. ISBN 978-3-8370-9842-6

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Abstract

Für das Erlernen der frühneuzeitlichen Kurrentschrift lässt sich der Anspruch des Tafelwerks, für nahezu jede Schreiberhand den passenden Leseschlüssel bereit zu halten, nur schwer mit den Lernzielen eines Hochschulseminars in Einklang bringen. Einführungsveranstaltungen zur Paläographie können nicht das Transkribieren Wort für Wort vermitteln, sie müssen vornehmlich auf das Sinnerschließen bauen. Hier bietet das Tafelwerk kaum Hilfestellung. Auch auf das individuelle Lernen und unterschiedliche Lerntypen sind Tafelwerke nicht ausgelegt. Weitere zeitgemäße Lernziele, wie kooperatives Lernen oder die Verbindung zu Forschung und Archiven bleiben, allein auf das Tafelwerk gestützt, ebenfalls außer Reichweite. Diese Lernziele lassen sich mit digitalen Ressourcen geradezu spielerisch verwirklichen. 1. Digitale Werkzeuge setzen bei der Vermittlung von Lesestrategien an: Ein Sütterlin-Font hilft Quellenbegriffe dem Schriftbild einer Kurrentschrift anzunähern (»Schlagwortsuche«), mit den Funktionen »Ausschneiden« und »Einfügen« lassen sich Leseschlüssel für bestimmte Schreiberhände erstellen (»individueller Leseschlüssel«). Auch kleine Lerneinheiten können so aus einzeln extrahierten Worten für das tägliche Üben entstehen, wie sie in David Postles' Lernprogramm »Early-modern Paleography« realisiert sind. Kombiniert mit einer weiteren Lesestrategie, dem »Lückentext«, lassen sich handschriftliche Quellen auch im Schulunterricht transkribieren. Animierte Schreibbewegungen helfen, sich ähnelnde Buchstaben zu unterscheiden. Diese Lesestrategien werden für Kurrentschrift derzeit am besten im Lernprogramm »Ad fontes« umgesetzt, Übungen zu einzelnen Buchstaben und zum Sinnerschließen bleiben jedoch Desiderate. 2. Digitalisierte Materialien vertiefen die Lernziele. Das Bereitstellen mehrerer digitalisierter Quellen einer Gattung vermittelt paläographische Kenntnisse, die sonst nur im Archiv gewonnen werden können. 3. Besondere Bedeutung kommt der Gestaltung der Lernplattform zu, wo neben der Bereitstellung der digitalen Werkzeuge und Materialien auch Zugang zu externen Ressourcen gewährt und in Arbeitsgruppen kooperatives Lernen initiiert werden kann.

Item Type: Book Section, Proceedings Item or annotation in a legal commentary
Translated title:
TitleLanguage
Learning How to Read Manscripts in the Digital AgeEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
Albums of palaeographical plates claim to offer the key to reading the script of almost any scribe, but, in the case of teaching early-modern cursive, this claim is difficult to harmonize with the learning outcomes of a university seminar. Introductory palaeography courses cannot teach word-for-word transcription, but have to build upon the meaning of the text. For this, an album of plates offers little help. These albums are also not designed to accommodate private study and different learning styles. Further current educational objectives, such as cooperative learning or the interaction with research and archives, will remain beyond reach if their attainment relies upon such collections of plates. All these goals can be achieved easily by using digital resources. First, digital tools can be used to teach reading strategies: a Sütterlin font approximates catchwords to early-modern handwriting so that using copy-and-paste allows individuals to build their own key to particular handwritings. Small training units can then be created for daily practice, as has been demonstrated by David Postles' application "Early-modern palaeography". In combination with other reading strategies, such as filling-in blanks, transcribing manuscript sources can be made part of secondary eduction as well. Computer animations of writing motions helps students differentiate between similar letters. For cursive script, these strategies are currently best implemented by the application "Ad fontes". Exercises for individual letters and for understanding of the meaning of the text remain desiderata, however. Second, digitized material gives greater depth to the learning outcomes. The preparation of several different digitalized sources of a single genre teaches palaeographical skills that could otherwise only be gained in the archive. Third, the design of the learning platform is especially important because it provides not only digital tools and materials, but it also offers access to external resources and allows for cooperative studying in groups.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Kamp, SilkeUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
Rehbein, MalteUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schaßan, TorstenUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Sahle, Patricksahle@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Corporate Contributors: Institute for Documentology and Scholarly Editing
URN: urn:nbn:de:hbz:38-29641
Title of Book: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter - Codicology and Palaeography in the Digital Age
Series Name at the University of Cologne: Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik
Volume: 2
Page Range: pp. 111-122
Date: 2009
Publisher: BoD
Place of Publication: Norderstedt
ISBN: 978-3-8370-9842-6
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Ehemalige Fakultäten, Institute, Seminare > Faculty of Arts and Humanities > no entry
Subjects: Library and information sciences
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Paläographie, Lehre, eLearning, Tafelwerk, Leseschlüssel, Lückentext, Lernplattform, kooperatives LernenGerman
palaeography, teaching, eLearning, album of plates, handwriting key, cooperative learningEnglish
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/2964

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