Redaelli, M., Simic, D., Burtscher, R., Mahmoodzad, J., Schwitalla, B., Kohlmeyer, M. and Mayer-Berger, W. (2015). Cost Effectiveness of Aftercare in the Cardiovascular Rehabilitation: A Five Years Follow-up Analysis. Rehabilitation, 54 (4). S. 240 - 245. STUTTGART: GEORG THIEME VERLAG KG. ISSN 1439-1309

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Abstract

Zusammenfassung Hintergrund: Die Ma ss nahmen der stationaren Rehabilitation nach kardiovaskularen Ereignissen sind in Deutschland, trotz hoher Kosten, unzureichend nachhaltig. Daher sind Nachhaltigkeit und Kosteneffektivitat Gegenstand dieser 5-Jahres-Analyse. Methodik: Studienbeginn war September 2004, 1 Jahr Rekrutierungsphase und 3 Jahre telefonische Nachsorge als Intervention. Fur die Nachbeobachtung dieser unizentrischen, randomisierten und kontrollierten Studie an 600 Probanden (Interventionsgruppe [IG]: 271 Patienten; Kontrollgruppe [KG]: 329 Patienten) sind Daten zur Mortalitat, Alters- und Erwerbsminderungsberentung zum Zeitpunkt 31.12.2013 von der Deutschen Rentenversicherung (DRV) Rheinland anhand des Versichertenkontos abgefragt worden (3 Jahre Intervention und durchschnittliche Nachbeobachtung 5 Jahre). Die Auswertung der Daten erfolgte nach dem Intention-to-Treat- und Per-Protocol-Ansatz. Bemessungsgrundlage fur die Hohe der Rentenauszahlungen fur die einzelnen Rentenarten (Teil- und Vollerwerbsminderung) sind deren statistische Durchschnittswerte des Jahres 2013. Ergebnisse: Zum 31.12.2013 zeigt sich, dass der Wert fur die IG bei Teilerwerbsminderungs- und voller Erwerbsminderungsrente niedriger ist als der der KG (1,5 und 2,7%, n.s. respektive 7,4 und 13,4%, n.s.). Gleiches gilt fur die Mortalitat (8,1 respektive 9,4%, n.s.). Die Einsparung durch weniger Rentenzahlung betragt zugunsten der IG beim adjustierten Intention-to-Treat(ITT)-Ansatz 1,55 Mio. Euro, wobei 130080Euro fur die Nachsorge (Intervention) abgezogen werden mussen. Schlussfolgerungen: Die Langzeitbeobachtung zeigt, dass der Anteil der Erwerbsminderungsrenten auch weit uber die Studienintervention hinaus gesenkt werden kann. Die Kosteneffektivitat scheint unabhangig vom methodischen Ansatz belastbar. Die Ausgaben sinken in beiden Ansatzen auf etwa die Halfte. Abstract Objective: In Germany, the rehabilitative approaches towards patients with coronary artery events are not adequately sustainable despite the high costs. Both sustainability and cost effectiveness are the subjects of this 5-year analysis. Methods: The study was initiated in 2004. One year recruiting phase was followed by 3 years aftercare with telephone as an intervention. This unicentric randomised controlled trial included 600 patients of rehabilitative aftercare (intervention group [IG] 271; control group [CG] 329). Data on (i) mortality, (ii) duration of retirement, (iii) type of retirement and (iv) status of retirement were obtained from the German Retirement Insurance. The analyses for cost-effectiveness are conducted for the intention-to-treat (ITT) approach. The general assessment basis of retirements (partial and full disability pensions) are average values for the year 2013 (year of the measurement). Results: On the reporting date (31.12.2013), the values of the IG in part (early) retirement and full (early) retirement are higher than the CG (1.5 and 2.7%, n. s. and 7.4 and 13.4%, respectively n.s.). The same applies for mortality (8.1 and 9.4%, respectively n. s.). The savings through lower pension payments amount to Euro1.55 million for the adjusted ITT approach. From this, Euro130080, which represents the cost of the aftercare (intervention), must be deducted. Conclusions: The results of the 5-year follow-up show that a part of pension payment could be reduced. The evidence of cost effectiveness, independently of the methodological approach, is strong. The saving potential is reached by half in both approaches.

Item Type: Journal Article
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Redaelli, M.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Simic, D.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Burtscher, R.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Mahmoodzad, J.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schwitalla, B.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Kohlmeyer, M.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Mayer-Berger, W.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-397300
DOI: 10.1055/s-0035-1555904
Journal or Publication Title: Rehabilitation
Volume: 54
Number: 4
Page Range: S. 240 - 245
Date: 2015
Publisher: GEORG THIEME VERLAG KG
Place of Publication: STUTTGART
ISSN: 1439-1309
Language: German
Faculty: Unspecified
Divisions: Unspecified
Subjects: no entry
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
CARDIAC REHABILITATION; SECONDARY PREVENTIONMultiple languages
RehabilitationMultiple languages
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/39730

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