Lorenz, Ansgar (2021). Sichtverlust. Zu den Möglichkeiten des Sehens bei Paul Virilio und Gerhard Richter. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Als kritische Beobachter ihrer Zeit problematisieren Gerhard Richter und Paul Virilio die phänomenologischen und ethischen Bedingungen und Folgen einer von immer größerer visueller Unübersichtlichkeit geprägten Gegenwart. In der konkreten Bertrachtung der höchst individuellen Werkkomplexe dieser beiden herausragenden Protagonisten des ästhetischen Diskurses des 20. und 21. Jahrhunderts möchte dieses Dissertationsvorhaben neue Perspektiven auf die spezifischen Dispositionen des Sehens als kulturellem wie ästhetischem Phänomen untersuchen. Im wechselseitigen Dialog von Paul Virilios und Gerhard Richters Überlegungen zu den kritischen Potenzialen der Kunst im 20. und 21. Jahrhundert, deren Möglichkeiten und Grenzen, leistet diese Arbeit eine diziplinübergreifende Untersuchung eines in Bedrängnis geratenen Sehens – was Paul Virilio im topos des Verschwindens skizziert, adressiert Richter in Unschärfemotiv und Vermalung. In vielschichtigen Befragungen der Bilder der Gegenwart offenbaren Virilios Diagnostik der Moderne und Richters bildkünstlerische Produktion dabei erstaunliche Parallelitäten und gegenseitige Erweiterungen in der kritischen Auseinandersetzung mit einem Schlüsselphänomen der Moderne. Sie fragen: Was bedarf es zum kritischen Sehen im Angesicht von Beschleunigung, Panik und Unfall?

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Loosing Vision. The possibilities of Seeing in the Work of Paul Virilio and Gerhard RichterEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
As critical observers of their time Gerhard Richter and Paul Virilio both address the phenomenological and ethical challenges of perception in an age of dissapearance. With a specific examination of two particularly individual apporaches on both contemporary artistic practice and art theory, this thesis aims to establish a dialogue between these outstanding protagonists of the aesthetic discourse of the 20th and 21st centuries and to propose new perspectives on the specific dispositions of seeing as a cultural and aesthetic phenomenon. This dialogue between Paul Virilio's and Gerhard Richter's searches for the critical potentials of art in the 20th and 21st centuries, their possibilities and limits and provides a transdisciplinary research of a seeing in distress – where Virilio observes an epileptic state of consciousness produced by speed, Richter analyzes the current state of perception between photography, sculpture and painting. In multi-layered interrogations the of the contemporary image’s constition, Virilio's and Richter's works reveal astonishing parallelisms and mutual extensions in the critical examination of a key phenomenon of modernity. They ask: What does it take to enable critical perception in the age of acceleration, panic and accident.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Lorenz, Ansgaransgarlorenz@gmx.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-528301
Date: 11 August 2021
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Kunsthistorisches Institut
Subjects: Philosophy
The arts
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Kunstgeschichte, Kunstheorie, Philosophie, Ästhetik, Gerhard Richter, Paul Virilio, Sehen, Wahrnehmung, Moderne und Zeitgenössische KunstGerman
Art History, Art Theory, Philosophy, Aesthetics, Gerhard Richter, Paul Virilio, Seeing, Perception, Modern and Contemporary ArtEnglish
Date of oral exam: 4 November 2020
Referee:
NameAcademic Title
Frohne, UrsulaProf. Dr.
Spies, ChristianProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/52830

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