Koester, Ingrid, Mehl, Claudia, Siegel, Achim, Graf, Erika, Stelzer, Dominikus, Farin-Glattacker, Erik, Geraedts, Max and Schubert, Ingrid (2021). Operationalization of Quality Indicators with Routine Data Using the Example of the Evaluation of Integrated Care Healthy Kinzigtal. Gesundheitswesen, 83. STUTTGART: GEORG THIEME VERLAG KG. ISSN 1439-4421

Full text not available from this repository.

Abstract

Zusammenfassung Ziel Fur die 10-Jahres-Evaluation der Integrierten Versorgung Gesundes Kinzigtal (IVGK, Innovationsfonds-Projekt 01VSF16002) konsentierte eine multidisziplinare Expertengruppe 101 Qualitatsindikatoren (QI), mit denen die Qualitat der regional integrierten Versorgung mit ihrer Ausrichtung auf Gesundheits- und Praventionsprogramme evaluiert werden sollte. Ein Kriterium war, dass sich diese QI prinzipiell fur eine Abbildung mittels Routinedaten eignen sollten. Ziel der Studie war es, zu prufen, wie viele der und auf welche Weise die entwickelten QI in Deutschland tatsachlich mit Routinedaten abgebildet werden konnen und aus welchen Grunden eine Operationalisierung eingeschrankt oder nicht moglich war. Material und Methode Die Operationalisierung der QI erfolgte mittels pseudonymisierten Abrechnungsdaten der AOK Baden-Wurttemberg der Jahre 2006-2015, die das Wissenschaftliche Institut der AOK (WIdO) dem Evaluationsteam zur Verfugung stellte. Alle operationalisierten Indikatoren waren binar kodiert (Kriterium erfullt ja/nein). Die in den Zahler- und Nennerdefinitionen benannten Diagnosen, Prozeduren oder Arzneimittel wurden uber ICD-10-Kodes (Ein- und Ausschlussdiagnosen), EBM-Kennziffern, OPS-Schlussel und ATC-Kodes operationalisiert. Indikatorpravalenzen wurden im zeitlichen Verlauf zur Prufung von Auffalligkeiten als Hinweis auf mogliche Fehlkodierung untersucht. Ergebnisse 90 der 101 Indikatoren waren mit Routinedaten operationalisierbar. 14 der 90 Indikatoren konnten nur mit Einschrankungen operationalisiert werden, da entsprechende Leistungsziffern erst im Beobachtungszeitraum eingefuhrt oder bestehende Ziffern verandert wurden. 76 der 90 Indikatoren konnten uneingeschrankt operationalisiert werden, davon waren bei 15 Indikatoren Vor- und Nachbeobachtungszeiten notwendig, wodurch sie nicht fur alle Jahre dargestellt werden konnten. 11 von 101 QI waren nicht operationalisierbar, da EBM-Ziffern erst nach 2015 eingefuhrt oder nicht als Einzelleistung fur alle Arztgruppen erfasst wurden (z.B. Spirometrie und Langzeit-EKG). Auffallige Verlaufe in den Indikatorpravalenzen waren erklarbar. Schlussfolgerung Routinedaten ermoglichen ein ressourcensparendes Qualitatsmonitoring. Eine Veranderung der Datengrundlage im Beobachtungszeitraum, wie etwa durch Neueinfuhrung oder Streichung von Abrechnungsziffern, erschwert die longitudinale, routinedatenbasierte Qualitatsbewertung, ermoglicht aber ggfs. fur spatere Zeitraume die Operationalisierung weiterer oder neuer Indikatoren. Abstract Aim As part of the 10-year evaluation of Gesundes Kinzigtal Integrated Care (IVGK, Innovation Fund Project 01VSF16002), a multidisciplinary group of experts agreed on 101 quality indicators (QI) to evaluate the quality of regionally integrated care with its focus on health and prevention programs. One criterion was that the selected QI should in principle be suitable for mapping using routine data. The aim of the study was to investigate how many and in what way the QI developed can actually be mapped in Germany with routine data and for what reasons operationalization was restricted or not possible. Material and methods The operationalization of the QIs was performed using pseudonymized billing data of the AOK Baden-Wurttemberg from 2006 to 2015, which the Scientific Institute of the AOK (WIdO) provided to the evaluation team. All operationalized indicators were binary coded (criterion fulfilled yes/no). The diagnoses, procedures, or drugs named in the numerator and denominator definitions were operationalized using ICD-10 codes (inclusion and exclusion diagnoses), EBM codes, OPS codes, ATC codes. Indicator prevalences were examined over time to check for abnormalities as an indication of possible misscoding. Results Ninety of the 101 indicators were operationalizable with routine data. Fourteen of the 90 indicators could only be operationalized with restrictions, as corresponding service codes were only introduced or existing codes were changed during the observation period. Seventy-six of 90 indicators could be operationalized without restrictions. In this context, 15 of these 76 indicators required pre- and follow-up periods, which meant that they could not be presented for all years. Eleven of 101 QIs could not be operationalized because EBM codes were only introduced after 2015 or were not recorded as individual services for all physician groups (e.g., spirometry and long-term ECG). Striking trends in indicator prevalences could be explained. Conclusion Routine data enable resource-saving quality monitoring. A change in the data basis during the observation period, for example through the introduction or deletion of billing codes, makes the longitudinal, routine data-based quality assessment more difficult, but enables further or new indicators to be operationalized for later periods.

Item Type: Journal Article
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Koester, IngridUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Mehl, ClaudiaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Siegel, AchimUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Graf, ErikaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Stelzer, DominikusUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Farin-Glattacker, ErikUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Geraedts, MaxUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schubert, IngridUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-591258
DOI: 10.1055/a-1585-1735
Journal or Publication Title: Gesundheitswesen
Volume: 83
Date: 2021
Publisher: GEORG THIEME VERLAG KG
Place of Publication: STUTTGART
ISSN: 1439-4421
Language: German
Faculty: Unspecified
Divisions: Unspecified
Subjects: no entry
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
IDENTIFICATION; DISEASE; CANCER; SETMultiple languages
Public, Environmental & Occupational HealthMultiple languages
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/59125

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item