Striewe, Victoria (2022). The Sequence of Standard and Target in Pairwise Magnitude Comparisons. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

The present research introduces the effect of the presentation order of target and standard in paired magnitude comparisons on comparison performance. So far, this effect has been overlooked by most of the domains of psychological research on comparative thinking. The standard-target-sequence-effect (STSE) was demonstrated in eight out of eleven experiments (N = 1,018) presented in the work at hand. Participants repetitively performed simple magnitude comparisons of two objects (e.g. one digit numbers or geometric shapes) in various economic and social contexts. Results revealed a stable performance advantage (in terms of speed and accuracy) for trials in which the standard stimulus was encountered before the to be judged target stimulus. In three experiments the STSE could not be observed, most likely because of the relative spatial and temporal positions of stimuli. The diverse findings and experimental set ups are discussed as well as the underlying mechanism, the interaction of the STSE with the SNARC effect for numerical comparisons (Dehaene, Dupoux & Mehler, 1990; Dehaene, Bossini & Giraux, 1993; Fisher, Castel, Dodd & Pratt, 2003) and the ascending order advantage in magnitude judgement tasks (Turconi, Campbell & Seron, 2006; Müller & Schwarz, 2008; Schroeder, Nuerk & Plewnia, 2017). The effect of the order of target and standard on comparison processes had been mentioned in signal detection and stimuli discrimination tasks in psychophysics (so called Type B Effect, e.g. Dijas & Ulrich, 2014), while social and cognitive psychologists’ research on judgements of similarity and contrast have provided inconsistent results for the influence of the sequence of standard and target on the comparison process (e.g. Tversky, 1978; Agostinelli, Sherman, Fazio & Hearst, 1986). Researchers on symbolic pairwise comparisons did not report such an effect at all. The research on the STSE outlined in the work at hand contributes to an interdisciplinary understanding of order effects of target and standard as well as to the debate on the origins of order effects in general and on the basic principles of comparative thinking.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
In der hier dargestellten Forschungsarbeit wird der Effekt der Präsentationsreihenfolge von Zielreiz (Target) und Vergleichsreiz (Standard) bei gepaarten Größenvergleichen auf die Performanz (gemessen in Reaktionszeit und Fehlerrate) vorgestellt. Bislang wurde ein solcher Effekt in den meisten Bereichen der psychologischen Forschung zum vergleichenden Denken übersehen. Der Standard-Target-Sequence-Effekt (STSE) wurde in der vorliegenden Arbeit in acht von elf Experimenten (N = 1.018) nachgewiesen. Die Teilnehmer:innen führten wiederholt einfache Größenvergleiche von zwei Objekten (z.B. einstellige Zahlen oder geometrische Formen) in verschiedenen ökonomischen und sozialen Kontexten durch. Die Ergebnisse zeigten einen stabilen Performanzvorteil für Durchgänge, bei denen der Standard vor dem Target präsentiert wurde. In drei Experimenten zeigte sich der STSE nicht, wahrscheinlich aufgrund der relativen räumlichen und zeitlichen Position der Stimuli. Die verschiedenen Befunde und Versuchsaufbauten werden diskutiert, ebenso wie der zugrundeliegende Mechanismus und die Interaktion des STSE mit dem SNARC-Effekt bei numerischen Vergleichen (Dehaene, Dupoux & Mehler, 1990; Dehane et al., 1993; Fisher, Castel, Dodd & Pratt, 2003) und dem ascedning order advantag in Aufgaben zu numerischen Vergleichen (Turconi, Campbell & Seron, 2006; Müller & Schwarz, 2008; Schroeder, Nuerk & Plewnia, 2017). Der Effekt der Reihenfolge von Target und Standard auf Vergleichsprozesse wurde in Signal Detection- und Stimulusdiskriminationsaufgaben in der Psychophysik erwähnt (sog. Typ-B-Effekt, z.B. Dijas & Ulrich, 2014), während die Forschung der Sozial- und Kognitionspsychologie zu Ähnlichkeits- und Kontrasturteilen inkonsistente Ergebnisse bezüglich des Einfluss der Reihenfolge von Standard und Target auf den Vergleichsprozess lieferte (z.B. Tversky, 1978; Agostinelli, Sherman, Fazio & Hearst, 1986). Forscher zu symbolischen paarweisen Vergleichen haben einen solchen Effekt bisher nicht berichtet. Die in der vorliegenden Arbeit dargestellte Forschung zum STSE leistet einen Beitrag zum interdisziplinären Verständnis von Effekten der Anordnung von Target und Standard sowie zur Debatte über die ihnen zugrundeliegenden Mechanismen sowie über die Grundprinzipien des vergleichenden Denkens.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Striewe, Victoriacontact@victoriastriewe.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-644829
Date: 2022
Language: English
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Psychologie
Subjects: Psychology
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
comparisonsUNSPECIFIED
Type-B-effectUNSPECIFIED
SNARCUNSPECIFIED
pairwiseUNSPECIFIED
orderUNSPECIFIED
cognitionUNSPECIFIED
working-memoryUNSPECIFIED
Date of oral exam: 31 March 2022
Referee:
NameAcademic Title
Träuble, BirgitProf.'in Dr.
Haider, HildeProf.'in Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/64482

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