Hornyak, David (2023). Sounds in the museum. The example of the Ruhr Museum in Essen. Masters thesis, Universität zu Köln.

[img] PDF
Hornyak_Soundsinthemuseum2023.pdf - Updated Version

Download (2MB)

Abstract

This largely unedited Master’s thesis from 2023 deals with the topic of sounds in the museum. It is based on the example of the Ruhr Museum in Essen which exhibits both cultural and natural history. I employ a comprehensive understanding of sounds, meaning sound phenomena from exhibitions will be included alongside those from beyond the actual museum space; the latter will be included with regard to its properties of acoustics and sounds. Hence, the examined material comprises videos, music, sound files, recordings of events, written texts, interview statements, practices, and personal impressions which were gathered on a so-called soundwalk. Sounds constitute a substantial part of a larger multisensorial or experiential turn within museum practice and studies. That is why the theory part revolves around the role and the potentials of sounds in museum, processing influences from sound, sensory, and museum studies, as well as neurosciences and practical concerns. Two elements are of pivotal significance here: firstly, considerations regarding the status of sounds as objects and secondly, a discussion of Cortez’ classification of sound functions in the museum which also acts as a reference point in the case study. The exhibitions Eine Klasse für sich (A class of its own) and Klang der Steine (Sound of stones) as well as the project Stone Techno constitute the basis of examination. The essential reason for this choice is the fact that I was involved in the preparation of the first-named exhibition. In this process, I could make experiences and establish contacts that benefited the scrutiny. The goal is to provide an exemplary evaluation of a modern European museum’s workflows and prerequisites regarding sound. At the same time, it can only be a snapshot of conditions in terms of perspective and time. In total, the Ruhr Museum makes use of varied methods and approaches in order to meet different expectations. Both the individual topics and the backgrounds of those in charge play a decisive role.

Item Type: Thesis (Masters thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Klänge im Museum. Das Beispiel Ruhr Museum in EssenGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Diese im Wesentlichen unveränderte Masterarbeit von 2023 behandelt das Thema Klänge im Museum am Beispiel des kultur- und naturhistorischen Ruhr Museums in Essen. Ich lege ein umfassendes Verständnis von Klängen zugrunde, d.h. klangliche Phänomene aus Ausstellungen werden ebenso einbezogen wie solche, die über den eigentlichen Museumsraum hinausgehen; letzterer findet hinsichtlich seiner akustisch-klanglichen Eigenschaften Beachtung. Daher besteht das begutachtete Material aus Videos, Musik, Sounddateien, Aufnahmen von Veranstaltungen, geschriebenen Texten, Interviewaussagen, Praktiken und persönlichen Eindrücken, die in einem sog. Soundwalk gesammelt wurden. Klänge machen einen gewichtigen Anteil an einer multisensorischen oder erfahrungsbezogenen Wende in Museumspraxis und Museologie aus. Daher dreht sich der Theorieteil um die Rolle und die Potenziale von Klängen im Museum, wobei Einflüsse aus Sound und Sensory Studies, der Museologie, den Neurowissenschaften sowie praktische Überlegungen verarbeitet werden. Von zentraler Bedeutung sind Überlegungen zum Objektstatus von Klängen sowie die Diskussion einer Systematik klanglicher Funktionen im Museum von Alcina Cortez, welche im Fallbeispiel als Referenzpunkt fungiert. Die Ausstellungen Eine Klasse für sich und Klang der Steine sowie das Projekt Stone Techno des Ruhr Museums bilden die Untersuchungsgrundlage. Der wesentliche Grund für diese Auswahl besteht darin, dass ich selbst bei der Vorbereitung der erstgenannten Ausstellung mitgewirkt habe und damit Erfahrungen sammeln und Kontakte knüpfen konnte, welche diese Untersuchung begünstigten. Damit soll eine beispielhafte Bestandsaufnahme der Arbeitsweisen und Voraussetzungen eines modernen, europäischen Museums hinsichtlich Klängen geliefert werden. Gleichzeitig kann es sich nur um eine perspektivische wie zeitliche Momentaufnahme handeln. Insgesamt macht das Ruhr Museum von vielgestalten Methoden und Herangehensweisen Gebrauch, um unterschiedliche Erwartungen zu erfüllen. Entscheidenden Einfluss nehmen neben den jeweiligen Themen auch die Hintergründe der Verantwortlichen.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Hornyak, Daviddhornyak@protonmail.comUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-718161
Date: 2023
Language: English
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Musikwissenschaftliches Institut
Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 6: Geschichte > Abteilung für Neuere Geschichte und Neueste Geschichte
Subjects: Geography and history
Music
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Sound Studies; Sensory Studies; Museum Studies; sound; sounds; museum; Ruhr Museum; Essen; Stone Techno; exhibition; The Sound of Stones; accessibility; multisensory; multimodal; neuroscience; interview; soundwalk; learning; sound object; visible storage; visuality; integrationEnglish
Sound Studies; Sensory Studies; Museum Studies; Museologie; Klang; Klänge; Museum; Ruhr Museum; Essen; Stone Techno; Ausstellung; Der Klang der Steine; Barrierefreiheit; multisensorisch; multimodal; Neurowissenschaft; Interview; Soundwalk; Lernen; Klangobjekt; Schaudepot; Visualität; IntegrationGerman
Date of oral exam: 2023
Referee:
NameAcademic Title
Erbe, MarcusJ.-Prof.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/71816

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item