Schubin, Kristina ORCID: 0000-0002-1400-362X (2024). Workplace health promotion participation in German companies – revisiting a theoretical approach using empirical enrichment. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Background: International declarations emphasize that the workplace is a crucial setting to strengthen the health and well-being of the working population. However, participation rates in workplace health promotion (WHP) measures typically remain low. While empirical evidence exists for factors of WHP participation, the disparity between WHP offers and participation in Germany, specifically the role of organizational characteristics, is not fully understood yet. This calls for a theory-driven approach and investigation of workplace actors’ perceptions to better understand conditions of and reasons for WHP participation in companies. Objectives: In light of the research state, this cumulative dissertation aims at investigating perceived underlying factors of WHP participation in German companies and integrating them into an overarching theoretical approach. More specifically, Andersen’s Behavioral Model of Health Services Use is employed and supplemented by Schwarzer’s Health Action Process Approach (HAPA) to integrate and discuss empirical findings. Methods: Knowledge is generated using three empirical studies. (1) First, qualitative crosssectional interviews with eight occupational physicians are content-analyzed to explore their perspectives on factors of employee participation in WHP. Interviews with occupational physicians resulted from the process evaluation of a musculoskeletal measure in 22 companies. (2) Second, quantitative and qualitative cross-sectional data of an online mixedmethod survey with managers (n=179) of a large Information and Communications Technologies (ICT)-company are analyzed that address managers’ WHP participation and their own reasons for not participating in WHP. (3) Third, implications resulting from findings of a quasi-experimental pre-post-comparison of a workplace mindfulness training with ICTmanagers of the same company (n=56) are integrated to discuss how WHP participation can be promoted in general (3). Results: Framed by Andersen’s model, organizational and individual factors of WHP participation emerge from the empirical findings. Organizational factors such as tailored, target-oriented implementation of WHP measures, financial compensation, and an established collaborating WHP network appear as conducive for participation, while variable working locations/times and high workload appear as impeding for participation. On the individual level, conducive factors of WHP participation include perceived WHP availability, social support, and favorable benefit expectation, while impeding factors include individual time conflicts, no perceived need for WHP or severe health conditions. In the subsequent combination of Andersen’s model with the HAPA, empirical outcomes, workplace barriers and resources for the maintenance of learned health-promoting behavior following WHP participation emerge. Theoretical implications stemming from the models’ combination are discussed in light of facilitating (re-)use of WHP and maintaining beneficial organizational outcomes. Conclusion: The findings affirm certain organizational and individual factors of WHP participation identified in the research state, while more differentiated factors are contributed from the perspectives of occupational physicians and ICT-managers. Aside from the empirical findings, the overarching perspective of Andersen’s model combined with the HAPA generates further theoretical implications for the promotion of WHP participation. Thus, the dissertation contributes an empirically enriched theoretical approach that can be used by researchers and practitioners for further investigation and practical promotion of WHP participation in companies.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Teilnahme an betrieblicher Gesundheitsförderung in deutschen Unternehmen - empirische Anreicherung eines theoretischen AnsatzesGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Hintergrund: In internationalen Deklarationen wird betont, dass der Arbeitsplatz ein bedeutsames Setting ist, um die Gesundheit und das Wohlbefinden der Bevölkerung zu stärken. Allerdings sind die Teilnahmequoten an Maßnahmen der betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF) in der Regel gering. Zwar gibt es empirische Evidenz für Faktoren der BGF-Teilnahme, jedoch ist die Diskrepanz zwischen BGF-Angebot und -Teilnahme in Deutschland, insbesondere die Rolle organisationaler Merkmale, noch nicht vollständig geklärt. Dies erfordert einen theoriebasierten Forschungsansatz sowie weitere empirische Untersuchungen der Wahrnehmungen betrieblicher Akteur:innen zur BGF, um die Bedingungen und Gründe für die Teilnahme an BGF-Maßnahmen in Unternehmen besser zu verstehen. Zielsetzung: Vor dem Hintergrund des Forschungsstandes zielt diese kumulative Dissertation darauf ab, wahrgenommene Faktoren für die Teilnahme von Beschäftigten an BGF-Maßnahmen in deutschen Unternehmen zu untersuchen und in einen übergreifenden theoretischen Ansatz zu integrieren. Dazu wird Andersens Modell der Versorgungsinanspruchnahme verwendet und durch Schwarzers Health Action Process Approach (HAPA) ergänzt, um die empirischen Ergebnisse zusammenfassend zu betrachten und übergreifend zu diskutieren. Methoden: Wissenschaftliche Erkenntnisse werden durch drei empirische Studien generiert. (1) Erstens werden qualitative Interviews mit acht Betriebsärzt:innen inhaltsanalytisch ausgewertet, um ihre Perspektiven auf Faktoren der BGF-Teilnahme von Beschäftigten zu explorieren. Die betriebsärztlichen Interviews entstammen der Prozessevaluation einer Muskel-Skelett- Maßnahme in 22 Betrieben. (2) Zweitens werden quantitative und qualitative Querschnittsdaten eines Online-Mixed-Methods-Fragebogens mit Führungskräften (n=179) eines großen IT-Unternehmens analysiert, die die BGF-Teilnahme und Gründe der Nicht-Teilnahme der Führungskräfte an solchen Maßnahmen adressieren. (3) Drittens werden Implikationen aus einem quasi-experimentellen Prä-Post-Vergleich eines Achtsamkeitstrainings mit Führungskräften (n=56) desselben Unternehmens herangezogen, um die Förderung der Teilnahme an BGF-Maßnahmen übergreifend zu diskutieren. Ergebnisse: Aus den empirischen Ergebnissen resultieren sowohl organisationale Faktoren als auch individuelle Faktoren der BGF-Teilnahme, die durch Andersens Modell theoretisch gerahmt werden. Organisationale Faktoren wie zielgruppenorientierte und -angepasste Implementation der Maßnahmen, finanzielle Kompensation und etablierte betriebliche Kooperationsnetzwerke werden als förderlich für die BGF-Teilnahme identifiziert. Organisationale Faktoren wie unstete Arbeitsorte und -zeiten sowie hohe Arbeitsbelastung erweisen sich hingegen als hinderlich. Auf individueller Ebene erscheinen Faktoren wie das Wissen über die Verfügbarkeit von BGF-Maßnahmen, soziale Unterstützung und positive Nutzenerwartung als förderlich für die Teilnahme. Dagegen erscheinen Zeitkonflikte, kein wahrgenommener Bedarf oder schwerwiegende gesundheitliche Einschränkungen als hinderliche Faktoren auf individueller Ebene. In der anschließenden Kombination von Andersens Modell mit dem HAPA ergeben sich empirische Outcomes sowie arbeitsplatzbedingte Barrieren und Ressourcen für die Aufrechterhaltung erlernter gesundheitsförderlicher Verhaltensweisen nach der Teilnahme an BGF-Maßnahmen. Im Hinblick auf die Förderung einer (erneuten) Teilnahme von Beschäftigten an BGF-Maßnahmen und im Hinblick auf die Aufrechterhaltung wünschenswerter organisationaler Outcomes werden theoretische Implikationen diskutiert, die aus der Kombination beider Modelle resultieren. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse bekräftigen gewisse organisationale und individuelle Faktoren der BGF-Teilnahme, die aus dem Forschungsstand hervorgehen, und tragen zudem differenziertere Faktoren aus der Perspektive von Betriebsärzt:innen und IT-Führungskräften bei. Neben den empirischen Befunden ergeben sich aus der übergreifenden Perspektive von Andersens Modells in Kombination mit dem HAPA zusätzliche theoretische Implikationen für die Förderung der Teilnahme an BGF-Maßnahmen. Die Dissertation stellt damit einen empirisch angereicherten theoretischen Ansatz bereit, der von Forschung und Praxis zur weiteren Untersuchung und Förderung der BGF-Teilnahme in Unternehmen genutzt werden kann.UNSPECIFIED
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Schubin, Kristinakristina.schubin@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-1400-362XUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-718312
Date: 2024
Place of Publication: Köln
Language: English
Faculty: Faculty of Medicine
Divisions: Faculty of Medicine > Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft > Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR)
Subjects: Psychology
Social sciences
Management and auxiliary services
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Betriebliches GesundheitsmanagementGerman
Betriebliche GesundheitsförderungGerman
MitarbeiterbeteiligungGerman
GesundheitsverhaltenGerman
UnternehmenGerman
GesundheitGerman
ArbeitsplatzinterventionGerman
TeilnahmeGerman
PartizipationGerman
MaßnahmenGerman
Workplace Health PromotionEnglish
Employee ParticipationEnglish
Health BehaviorEnglish
CompaniesEnglish
Occupational HealthEnglish
HealthEnglish
Workplace InterventionEnglish
Occupational Health ManagementEnglish
IndustrieGerman
IndustryEnglish
ArbeitGerman
ITGerman
digitalGerman
WorkEnglish
TrainingGerman
TransformationGerman
Date of oral exam: 15 December 2023
Referee:
NameAcademic Title
Erren, ThomasProf. Dr.
Rösler, JoachimProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/71831

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