Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Date | Creators | Item Type | No Grouping
Jump to: A | E | F | G | H | J | K | M | P | R | S | V | W
Number of items: 174.

A

Arbib, Michael, Aboitiz, Francisco, Burkart, Judith M. ORCID: 0000-0002-6229-525X, Corballis, Michael, Coude, Gino, Hecht, Erin ORCID: 0000-0003-1247-0432, Liebal, Katja, Myowa-Yamakoshi, Masako, Pustejovsky, James, Putt, Shelby, Rossano, Federico ORCID: 0000-0002-6544-7685, Russon, Anne E., Schoenemann, P. Thomas, Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399, Semendeferi, Katerina ORCID: 0000-0002-9867-9554, Sinha, Chris, Stout, Dietrich, Volterra, Virginia, Wacewicz, Slawomir ORCID: 0000-0003-1488-6220 and Wilson, Benjamin ORCID: 0000-0003-2043-7771 (2018). The comparative neuroprimatology 2018 (CNP-2018) road map for research on How the Brain Got Language. Interaction Studies, 1/2 (19). pp. 370-387. Amsterdam: Benjamins. ISSN 1572-0373

Arbib, Michael A., Verschure, Paul F. M. and Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2013). Action, Language, and Music: Events in Time and Models of the Brain. In: Language, Music, and the Brain: A Mysterious Relationship, pp. 358-391. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN 9780262018104

Asano, Rie ORCID: 0000-0002-6901-7885 and Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2018). Commentary: The Evolution of Musicality: What Can Be Learned from Language Evolution Research? Frontiers in Neuroscience, 640 (12). Lausanne: Frontiers Research Foundation. ISSN 1662-453X

E

Ehinger, Julia, Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 and Knigge, Jens ORCID: 0000-0002-3910-7716 (2021). Musikbezogene Argumentationskompetenz. In: Argumentieren und Vergleichen, pp. 93-112. Lit. ISBN 978-3-643-14965-7

Ehninger, Julia, Knigge, Jens ORCID: 0000-0002-3910-7716, Schurig, Michael ORCID: 0000-0002-7708-0593 and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2021). A New Measurement Instrument for Music-Related Argumentative Competence: The MARKO Competency Test and Competency Model. Front. Educ., 6. LAUSANNE: FRONTIERS MEDIA SA. ISSN 2504-284X

Ehninger, Julia and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2019). Musikbezogenes Argumentieren - Nur Geschmacksache? Über die Entwicklung eines Kompetenztests. In: Nur‘ Geschmackssache? Der Umgang mit kreativen Leistungen im Musik- und Kunstunterricht, pp. 493-507. Lit. ISBN 978-3-643-50979-6

Eichhorn, Andreas (2015). Bernstein, Leonard. In: Handbuch Dirigenten. 250 Porträts, pp. 86-89. Bärenreiter. ISBN 9783761821749

Eichhorn, Andreas (2017). Chronik. In: Leonard Bernstein und seine Zeit, pp. 15-56. Laaber. ISBN 978-3-89007-768-0

Eichhorn, Andreas (2017). Das Geheimnis des Erfolgs: Bernsteins „Wonderful Town“. In: '...wie die Stadt schön wird.' Leonard Bernstein: Wonderful Town. Eine Werkmonographie, pp. 75-87. Thelem. ISBN 978-3945363638

Eichhorn, Andreas (2017). Der Dirigent. In: Leonard Bernstein und seine Zeit, pp. 159-179. Laaber. ISBN 978-3-89007-768-0

Eichhorn, Andreas (2019). Der englische Patient. In: Klassiker der Filmmusik, pp. 290-293. Reclam. ISBN 978-3-15-019623-6

Eichhorn, Andreas (2016). Elias op. 70. In: Felix Mendelssohn Bartholdy. Handbuch, Bd. 2, pp. 416-428. Laaber. ISBN 978-3-89007-505-1

Eichhorn, Andreas (2020). Groß besetzte geistliche Vokalwerke. In: Mendelssohn-Handbuch, pp. 132-162. Metzler. ISBN 9783761820711

Eichhorn, Andreas (2015). Janowski, Marek. In: Handbuch Dirigenten. 250 Porträts, pp. 208-209. Bärenreiter. ISBN 9783761821749

Eichhorn, Andreas (2015). Klemperer, Otto. In: Handbuch Dirigenten. 250 Porträts, pp. 235-237. Bärenreiter. ISBN 9783761821749

Eichhorn, Andreas (2016). Konzert-Ouvertüre Nr. 4 Zum Märchen von der schönen Melusine op. 32. In: Felix Mendelssohn Bartholdy. Handbuch, Bd. 1, pp. 532-535. Laaber. ISBN 978-3-89007-505-1

Eichhorn, Andreas (2019). „La cosa principale è la bellezza“. Karajan e la Nona Sinfonia di Beethoven. In: L'arte di Karajan. Un percorso nella storia dell'interpretazione, pp. 235-272. LIM. ISBN 978-8870969672

Eichhorn, Andreas (2022). „ ...Leonard Bernstein ist derjenige, der Weill am nächsten steht.“ Leonard Bernstein und Kurt Weill. In: Entdeckungen. Kurt Weill als Lotse durch Moderne, pp. 165-186. Siegen: University Press. ISBN 978-3961821037

Eichhorn, Andreas (2015). Mengelberg, Willem. In: Handbuch Dirigenten. 250 Porträts, pp. 279-281. Bärenreiter. ISBN 9783761821749

Eichhorn, Andreas (2018). Musik als bildende Kunst. Paul Bekkers Berliner Vortrag „Wesensformen der Musik“ (1925). In: Novembergruppe 1918. Studien zu einer interdisziplinären Kunst für die Weimarer Republik, pp. 131-139. Waxmann. ISBN 978-3-8309-3935-1

Eichhorn, Andreas (2019). Musik und Weltanschauung. Paul Bekkers Briefe an Ernst Krenek und Kurt Weill. In: Zeitgenossenschaft! Ernst Krenek und Kurt Weill im Netzwerk der Moderne, pp. 57-69. Edition Argus. ISBN 978-3-931264-37-6

Eichhorn, Andreas (2016). Ouvertüre in C („Trompeten-Ouvertüre“) op. 101. In: Felix Mendelssohn Bartholdy. Handbuch, Bd. 1, pp. 196-199. Laaber. ISBN 978-3-89007-505-1

Eichhorn, Andreas (2016). Paul Bekker, der Musiksoziologe. Musik & Ästhetik, 20 (77). p. 90. Klett-Cotta. ISSN 1432-9425

Eichhorn, Andreas (2017). Prolog. In: Leonard Bernstein und seine Zeit, pp. 9-13. Laaber. ISBN 978-3-89007-768-0

Eichhorn, Andreas (2017). Traumszenen. In: Leonard Bernstein und seine Zeit, pp. 145-158. Laaber. ISBN 978-3-89007-768-0

Eichhorn, Andreas (2017). Vermittlung von Musik. Bernstein in Film und Fernsehen. In: Leonard Bernstein und seine Zeit, pp. 190-204. Laaber. ISBN 978-3-89007-768-0

Eichhorn, Andreas and Thevißen, Ulrich (2020). Tempogestaltung und Struktur bei Willem Mengelberg und Herbert von Karajan am Beispiel der Einleitung von Beethovens Erster Symphonie. In: Der Karajan-Diskurs. Perspektiven heutiger Rezeption, pp. 357-374. Königshausen & Neumann. ISBN 978-3-8260-7144-7

Eichhorn, Andreas and Thevißen, Ulrich (2020). Tempogestaltung und Struktur bei Willem Mengelberg und Herbert von Karajan am Beispiel der Einleitung von Beethovens Erster Symphonie. In: Der Karajan-Diskurs. Perspektiven heutiger Rezeption, pp. 357-374. Königshausen & Neumann. ISBN 978-3-8260-7144-7

Erbe, Marcus (2021). Borderless Sound. In: Game | World | Architectonics – Transdisciplinary Approaches to Structures and Mechanics, Levels and Spaces, Aesthetics and Perception, pp. 203-215. Heidelberg University Publishing (heiUP). ISBN 978-3-96822-047-5

Erbe, Marcus (2014). By Demons Be Driven? Scanning “Monstrous” Voices. In: Hardcore, Punk, and Other Junk: Aggressive Sounds in Contemporary Music, pp. 51-71. Toronto: Lexington Books. ISBN 978-1498532310

Erbe, Marcus (2017). Digitale Werkzeuge bei der Vermittlung elektroakustischer Musik und ihr Einfluss auf die Kompositionspraxis. Musiktheorie. Zeitschrift für Musikwissenschaft XXXII (4). pp. 331-345. Laaber. ISSN 0177-4182

Erbe, Marcus (2009). Elektroakustische Musik = kybernetische Musik? Versuch einer Ortsbestimmung. In: Ordnung und Kontingenz. Das kybernetische Modell in den Künsten, pp. 188-199. Würzburg: Königshausen & Neumann. ISBN 978-3-8260-3780-1

Erbe, Marcus (2017). Extreme Metal Vocals. In: Lexikon der Gesangsstimme. Geschichte – Wissenschaftliche Grundlagen – Gesangstechniken – Interpreten, pp. 202-204. Laaber. ISBN 978-3890075464

Erbe, Marcus (2018). Flüchtigkeit und Kontingenz: Die audiovisuelle Gestaltung digitaler Spiele in Relation zum Film. In: Filmmusik. Ein alternatives Kompendium, pp. 277-301. Wiesbaden: Springer VS. ISBN 978-3-658-11236-3

Erbe, Marcus (2017). Galás, Diamanda. In: Lexikon der Gesangsstimme. Geschichte – Wissenschaftliche Grundlagen – Gesangstechniken – Interpreten, pp. 241-243. Laaber. ISBN 978-3890075464

Erbe, Marcus (2017). In und jenseits der Steinzeit. Historisierende Klanglichkeit im rezenten Videospiel. Österreichische Musikzeitschrift : ÖMZ - LXXII (4). pp. 42-45. Wien: Hollitzer. ISSN 0029-9316

Erbe, Marcus (2004). Karlheinz Stockhausens TELEMUSIK. In: Kompositorische Stationen des 20. Jahrhunderts. Debussy, Webern, Messiaen, Boulez, Cage, Ligeti, Stockhausen, Höller, Bayle, pp. 129-171. Münster: LIT Verlag. ISBN 978-3825872120

Erbe, Marcus (2009). Klänge schreiben: Die Transkriptionsproblematik elektroakustischer Musik. Wien: Verlag Der Apfel. ISBN 978-3-85450-415-3

Erbe, Marcus (2005). Mimetische Elemente in der elektroakustischen Musik. In: Musik und Verstehen, pp. 205-213. Laaber. ISBN 978-3890074931

Erbe, Marcus (2013). Mundane Sounds in Miraculous Realms: An Auditory Analysis of Fantastical Games. In: Music and Game. Perspectives on a Popular Alliance, pp. 125-146. Wiesbaden: Springer VS. ISBN 978-3-531-17409-9

Erbe, Marcus (2012). Repainting a Landscape: Abstracted Concreteness in La fleur future. In: Le monde sonore de / The sound world of / Die Klangwelt des François Bayle, pp. 198-204. Wien: Der Apfel. ISBN 978-3-85450-418-4

Erbe, Marcus (2017). Retroschizophrenia: Popmusik zwischen Rückbezüglichkeit, Innovationssehnsucht und Historizität. In: Just little bits of history repeating: Medien | Nostalgie | Retromanie, pp. 265-284. Münster: LIT Verlag. ISBN 978-3-643-13881-1

Erbe, Marcus (2011). Rezension zu: Dietmar Elflein: Schwermetallanalysen. Die musikalische Sprache des Heavy Metal. Ox Fanzine (94). p. 106. Hiller. ISSN 1618-2103

Erbe, Marcus (2020). Rezension zu: Melanie Fritsch: Performing Bytes: Musikperformances der Computerspielkultur. Journal of Sound and Music in Games, 1 (3). pp. 68-70. California: University Press. ISSN 2578-3432

Erbe, Marcus (2011). Rezension zu: Peter Wicke: Rock und Pop. Von Elvis Presley bis Lady Gaga. Ox Fanzine (99). p. 109. Hiller. ISSN 1618-2103

Erbe, Marcus (2003). Sprachliche und sprachlose Stimmen in der elektroakustischen Musik. In: Medien/Stimmen, pp. 235-249. Du Mont. ISBN 978-3-8321-7855-4

Erbe, Marcus (2016). “This isn’t over ‘til I say it’s over!” Narratives of Male Frustration in Deathcore and Beyond. In: Heavy Metal, Gender and Sexuality: Interdisciplinary Approaches, pp. 182-192. New York: Taylor & Francis. ISBN 978-1472424792

Erbe, Marcus (2008). Vibrations composées 7: Polyrythmie. Une partition d´écoute / An Aural Score. In: Diabolus in Musica, IV-XIX. Paris: Magison. ISBN 978-2-9532179-0-2

Erbe, Marcus (2002). Zur Realisation der beigefügten Compact Disc. In: Henri Pousseur. Parabeln und Spiralen. Zwei Hauptaspekte eines Lebenswerkes, pp. 225-227. Münster: LIT Verlag. ISBN 978-3825865801

Erbe, Marcus, Bayle, François, Emmerson, Simon, Meric, Renaud, Paland, Ralph and von Blumröder, Christoph (2012). François Bayle’s extra-musical sources / Les sources extra-musicales de François Bayle. Round table with François Bayle, Simon Emmerson, Marcus Erbe, Renaud Meric, Ralph Paland and Christoph von Blumröder. In: Le monde sonore de / The sound world of / Die Klangwelt des François Bayle, pp. 121-130. Wien: Der Apfel. ISBN 978-3-85450-418-4

Erbe, Marcus, Bayle, François and Tutschku, Hans (2020). “But how I do something, I don’t know”. Continuation of the round table with François Bayle and Hans Tutschku on July 6th, 2012. In: Komposition und Musikwissenschaft im Dialog VIII (2010-2016): François Bayle, Aventures d’écoute – Adventures of Listening – Abenteuer des Hörens, pp. 72-90. Wien: Der Apfel. ISBN 978-3-85450-423-8

Erbe, Marcus, Bayle, François and Tutschku, Hans (2020). “To offer the audience a chance to be happy”. Round table with François Bayle and Hans Tutschku on July 5th, 2012. In: Komposition und Musikwissenschaft im Dialog VIII (2010-2016): François Bayle, Aventures d’écoute – Adventures of Listening – Abenteuer des Hörens, pp. 54-69. Wien: Der Apfel. ISBN 978-3-85450-423-8

Erbe, Marcus, Brümmer, Ludger, Mion, Philippe, Smalley, Denis, Tutschku, Hans and Vande Gorne, Annette (2012). Hommage à François Bayle. With Ludger Brümmer, Philippe Mion, Denis Smalley, Hans Tutschku, Annette Vande Gorne and Marcus Erbe. In: Le monde sonore de / The sound world of / Die Klangwelt des François Bayle, pp. 315-331. Wien: Der Apfel. ISBN 978-3-85450-418-4

Erbe, Marcus, Gernemann, Andreas and Schneider, Ines (2004). Genre-, Gender- und Klangräume in Baz Luhrmannns MOULIN ROUGE! In: Hollywood hybrid. Genre und Gender im zeitgenössischen Mainstream-Film, pp. 285-316. Marburg: Schüren. ISBN 978-3894723514

Erbe, Marcus and Grintsch, Jan Simon (2008). Schaeffer@Köln.de. In: Pierre Schaeffer. Polychrome Portraits, pp. 25-30. Paris: Institut national de l’audiovisuel. ISBN 9782869382107

Erbe, Marcus and von Blumröder, Christoph (2008). Komposition und Musikwissenschaft im Dialog VI (2004-2006). Wien: Verlag Der Apfel. ISBN 978-3-85450-412-2

Eusterbrock, Linus, Godau, Marc, Haenisch, Matthias, Krebs, Matthias and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2021). Von ‚inspirierenden Orten‘ und ‚Safe Places‘: die ästhetische Nutzung von Orten in der Appmusikpraxis. In: Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention, pp. 155-172. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4272-6

Eusterbrock, Linus, Godau, Marc, Haenisch, Matthias and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2021). Zwischen Spielwiese und Spielzeug: Ludische Qualitäten ästhetischer Erfahrung in der Appmusikpraxis. In: Wege und Perspektiven in der musikpädagogischen Forschung, pp. 199-2016. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4428-7

Eusterbrock, Linus and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2020). Zwischen Theorien ästhetischer Erfahrung und Praxistheorien. Überlegungen zum Subjekt musikalischer Praxis aus musikpädagogischer Perspektive. Zeitschrift für kritische Musikpädagogik : ZfKM, Sonderedition, 9. pp. 82-103. J. Vogt. ISSN 1619-8301

F

Fritsch, Ingrid (1991). Benzaiten, die Göttin mit der Laute. In: Japan von Aids bis Zen : Referate des 8. Japanologentages vom 26. bis 28. September 1990 in Wien. Erster Teil, pp. 155-164. Wien: Institut für Japanologie, Universität Wien. ISBN 9783900362119

Fritsch, Ingrid (1983). A Comparison of Tozanryû and Kinkoryû Shakuhachi Arrangements for Sankyoku Gassô made from Identical Originals. Yearbook for Traditional Music (15). pp. 14-30. Cambridge: Cambridge University Press. ISSN 2304-3857

Fritsch, Ingrid (2007). Dentô ongakka to Benzaiten shinkô wo meguru kôsatsu = 伝j統音楽家と弁財天信仰を巡る考察. In: Gagaku, Ima to mukashi = 雅楽, 今と昔 = Gagaku im Wandel der Geschichte, pp. 1-17. Habikino: APSARAS.

Fritsch, Ingrid (2004). Die Bedeutung ostasiatischer Zeit-Raum-Vorstellungen für die Neue Musik. In: welt@musik : Musik interkulturell, pp. 54-71. Mainz: Schott Music GmbH & Co KG. ISBN 9783795718343

Fritsch, Ingrid (1987). Die Flöte und die Sehnsucht nach dem Verschwundenen. Tibia : Magazin für Freunde alter und neuer Bläsermusik (2). pp. 406-412. Celle: Moeck. ISSN 0176-6511

Fritsch, Ingrid (1979). Die Solo-Honkyoku der Tozan-Schule : Musik für Shakuhachi zwischen Tradition und Moderne Japans. Kassel: Bärenreiter. ISBN 9783761806159

Fritsch, Ingrid (2000). "Etenraku", Japanese gagaku-composition, recorded by Heinrich Werkmeister, 1911. In: Die Jubiläums-CDs Music! 100 Recordings : 100 Years of the Berlin Phongramm-Archiv 1900-2000, Wergo.

Fritsch, Ingrid (2000). "Ezo ya Matsumaye", Japanese folk song, sung by a male singer and recorded by Erwin Walter in Niigata, Japan, 1911. In: Die Jubiläums-CDs Music! 100 Recordings : 100 Years of the Berlin Phongramm-Archiv 1900-2000, Wergo.

Fritsch, Ingrid (1986). Höfische Tanz- und Instrumentalmusik Koreas. Koreana : Magazin für Kultur, Wirtschaft und Politik Koreas ; Magazin der Deutsch-Koreanischen Gesellschaft, Bonn, 17 (1). pp. 25-41. Bonn: Deutsch-Koreanischen Gesellschaft.

Fritsch, Ingrid (2013). Japan Ahead in Music? : Zur Wertschätzung japanischer Musik im Westen. In: Japan immer wieder neu gesehen : Perspektiven der Japanforschung an der Universität zu Köln, pp. 249-271. Berlin: LIT. ISBN 9783643120571

Fritsch, Ingrid (1996). Japanische Musikergilden im Schutz der 'Gottheit des wunderbaren Klangs. In: Musik in Japan : Aufsätze zu Aspekten der Musik im heutigen Japan, pp. 69-85. München: Iudicium. ISBN 978-3-89129-299-0

Fritsch, Ingrid (1996). Japans blinde Sänger : im Schutz der Gottheit Myôon-Benzaiten. München: Iudicium. ISBN 9783891293119

Fritsch, Ingrid (2000). "Kuzu no ha no ko wakare" : the "goze"-singer Sugimoto Kikue accompanies herself on the shamisen. Recorded by Eta Harich-Schneider in Takada, 1964. In: Die Jubiläums-CDs Music! 100 Recordings : 100 Years of the Berlin Phongramm-Archiv 1900-2000, Wergo.

Fritsch, Ingrid (2000). Lautenspiel und Kriegsgesang : zur Biwa-Rezitation in Japan. In: Von Helden, Mönchen und schönen Frauen : die Welt des Heike-Epos, pp. 61-87. Köln: Böhlau. ISBN 9783412044978

Fritsch, Ingrid (2011). Richard Strauss : Festmusik zur Feier des 2600 jährigen Bestehens des Kaiserreichs Japan für großes Orchester. In: Begleitband zur Sonderausstellung: Ferne Gefährten - 150 Jahre deutsch-japanische Beziehungen, pp. 243-245. Regensburg: Schnell + Steiner. ISBN 978-3-7954-2570-8

Fritsch, Ingrid (2013). Rihyaruto Shutorausu, Dai kangengaku no tame no nihon no kôki nisenroppyakunen ni yoseru shukutenkyoku =リヒャルト·シュトラウス, 大管弦楽のための日本の皇紀二千六百年に寄せる祝典曲 = Richard Strauss, Festmusik für großes Orchester zum 2600 jährigen Bestehen des japanischen Kaiserreichs. In: Nichi-doku kôryû 150nen no kiseki = 日独交流150年の軌跡 = 150 Jahre japanisch-deutsche Beziehungen, pp. 244-247. Tokyo: Yûshôdô Shoten. ISBN 9784841906554

Fritsch, Ingrid (2019). Shakuhachi, Zen und die Globalisierung der japanischen Bambusflöte. In: Ostasiatische Musik und Musikinstrumente in Sammlungen von Museen, pp. 75-100. Gossenberg: Ostasien Verlag. ISBN 9783946114611

Fritsch, Ingrid (1992). The Social Organization of Goze in Japan : Blind Female Musicians on the Road. CHIME : Journal of the European Foundation for Chinese Music Research (5). pp. 58-64. Leiden: European Foundation for Chinese Music Research. ISSN 0926-7263

Fritsch, Ingrid (1991). The Sociological Significance of Historically Unreliable Documents in the Case of Japanese Musical Guilds. In: Tradition and Its Future in Music : Report of SIMS 1990 Osaka, pp. 147-152. Tokyo ; Osaka: Mita Press. ISBN 9784895830836

Fritsch, Ingrid (2004). Some reflections on the early wax cylinder recordings of Japanese music in the Berlin Phonogramm Archive (Germany). In: Musicology and Globalization : Proceedings of the International Congress in Shizuoka 2002 in Celebration of the 50th Anniversary of the Musicological Society of Japan, pp. 224-228. Tokyo: Academia Music Ltd.. ISBN 9784990228200

Fritsch, Ingrid (2020). Spiritualisation, Aestheticisation and Globalisation of the Japanese Bambooflute Shakuhachi. In: Music for our Times: a Miscellany in Honour of Christophe Sirodeau, pp. 55-75. Nordhausen: Traugott Bautz. ISBN 9783959484800

Fritsch, Ingrid (2003). Walzenaufnahmen Japanischer Musik = Wax Cylinder Recordings of Japanese Music (1901-1913) : Berliner Phonogramm-Archiv ‎– BPhA-WA1. [CD]. Liner Notes [Kommentar & Musiktranskriptionen]. In: UNSPECIFIED, Berlin: Staatliche Museen zu Berlin.

Fritsch, Ingrid (1981). Zur Idee der Weltmusik. Die Musikforschung (34). pp. 259-273. Kassel: Bärenreiter. ISSN 0027-4801

Fritsch, Ingrid (1983). Zur Poesie der Shakuhachi. Nachrichten der Gesellschaft für Natur- und Völkerkunde Ostasiens : Zeitschrift für Kultur und Geschichte Ost- und Südostasiens (134). pp. 5-35. Hamburg: Gesellschaft für Natur- und Völkerkunde Ostasiens. ISSN 0016-9080

G

Gies, Stefan and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2022). Kunst, Broterwerb oder sozialer Auftrag? In: Handlung – Gestaltung – Bildung. Festschrift für Ortwin Nimczik, pp. 75-94. Brill - Fink. ISBN 9783846770658

Godau, Marc, Eusterbrock, Linus, Haenisch, Matthias, Hasselhorn, Johannes, Knigge, Jens ORCID: 0000-0002-3910-7716, Krebs, Matthias, Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Stenzel, Maurice and Weidner, Verena (2019). MuBiTec - Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. In: Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung, pp. 63-82. kopaed. ISBN 978-3-86736-522-2

Gottschalk, Thomas and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2021). Reflexionsfähigkeit als Dimension musikalischer Kompetenz? In: Musikalische Bildung Didaktik - Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Theorie, pp. 139-153. Helbling. ISBN 978-3-99069-768-9

H

Harich-Schneider, Eta (2006). Musikalische Impressionen aus Japan : 1941–1957 : herausgegeben, kommentiert und mit einer Einführung versehen von Ingrid Fritsch. München: Iudicium Verlag. ISBN 978-3-89129-754-4

Hess, Frauke, Oberhaus, Lars and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2020). Subjekte musikalischer Bildung im Wandel. Einführende Überlegungen. Zeitschrift für kritische Musikpädagogik : ZfKM, Sonderedition, 9. pp. 7-18. J. Vogt. ISSN 1619-8301

J

Jörissen, Benjamin, Schmiedl, Frederike, Möller, Elke, Unterberg, Lisa, Godau, Marc, Eusterbrock, Linus, Fiedler, Daniel, Haenisch, Matthias, Hasselhorn, Johannes, Knigge, Jens ORCID: 0000-0002-3910-7716, Krebs, Matthias, Nagel, Melanie, Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Stenzel, Maurice and Weidner, Verena (2019). Digitalization and arts education - New empirical approaches. In: Contemporary Research Topics in Arts Education. German-Dutch Perspectives, pp. 22-29. Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF).

K

Kablitz, Andreas ORCID: 0000-0003-4205-5424 (2017). Europäischer Wagnerismus (Charles Baudelaire, Richard Wagner et « Tannhäuser » à Paris – Friedrich Nietzsche, Der Fall Wagner). In: Europäische Musik – Musik Europas, pp. 107-172. Paderborn: Wilhelm Fink. ISBN 978-3-7705-6186-5

Kablitz, Andreas ORCID: 0000-0003-4205-5424 (2016). Frühlingsklänge. Eichendorffs Antwort auf Goethes Osterspaziergang. Deutsche Vierteljahresschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 90 (4). pp. 567-598. Springer.

Kablitz, Andreas ORCID: 0000-0003-4205-5424 (2016). Wagners Beethoven-Schrift und die sakrale Semantik der Musik. In: Wie semantisch ist die Musik? Beiträge zu Semiotik, Pragmatik und Ästhetik an der Schnittstelle von Musik und Text, Freiburg i. Br.: Rombach Wissenschaft. ISBN 978-3-7930-9865-2

Kautny, Oliver ORCID: 0000-0001-5614-6808 (2022). Musikpädagogische Forschung im Dialog mit den Hip Hop Studies. In: HipHop im 21. Jahrhundert. Medialität, Tradierung, Gesellschaftskritik und Bildungsaspekte einer (Jugend-)Kultur, pp. 429-448. Springer VS. ISBN 978-3-658-36516-5

Kautny, Oliver ORCID: 0000-0001-5614-6808 (2021). Reflexive Toleration. Ethical Norms for Dialogues about Music and Their Political Dimension. Zeitschrift für kritische Musikpädagogik : ZfKM, Sonderedition, 5. pp. 161-174. J. Vogt. ISSN 1619-8301

Kautny, Oliver ORCID: 0000-0001-5614-6808 (2020). Techno als Wirkungspotential und Wahrnehmungsstrategie. Clubkulturforschung im Zusammenspiel soziokultureller und musiktheoretischer Analysen. Ad marginem : Randbemerkungen zur europäischen Musikethnologie (92). pp. 3-32. Inst. für Europ. Musikethnologie an der Univ. Köln. ISSN 0001-7965

Kim, Jin Hyun and Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2017). Interactivity of Digital Instruments: Implications of Classifying Musical Instruments on Basic Music Research. In: Musical Instruments in the 21st Century: Identities, Configurations, Practices, pp. 79-94. Singapore: Springer. ISBN 978-981-10-2951-6

Klaßmann, Sebastian, Dahmen, Nils and Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2020). A Digital Habitat for interdisciplinary music research and teaching. York:

Knoerzer, Lisa, Stark, Robin, Park, Babette and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2016). I like reggae and Bob Marley is already dead: An empirical study on music-related argumentation. Psychol. Music, 44 (5). S. 1158 - 1175. THOUSAND OAKS: SAGE PUBLICATIONS INC. ISSN 1741-3087

Knörzer, Lisa, Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Stark, Robin and Park, Babette (2015). "... er übertreibt und das macht mir seine Version zu nervös". Einzelfallanalysen musikbezogener Argumentationen. In: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung, pp. 147-162. Waxmann. ISBN 978-3-8309-3313-7

M

Mävers-Persch, Sophie-Luise ORCID: 0000-0001-7813-9633 (2023). Fighting for the Best Pigment! Academic Colour Discourses in Kassel During the Nineteenth Century. In: Ordering Colours in 18th and Early 19th Century Europe, pp. 167-195. Springer Cham. ISBN 978-3-031-34956-0

P

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2017). Academic Collaboration in Ideological Frameworks behind the Iron Curtain. Ethnologie française, 47 (2). pp. 241-252. puf, Presses Universitaires de France. ISSN 0046-2616

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2019). Albania. In: The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture, pp. 96-100. SAGE. ISBN 9781483317755

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2020). Dangerous fields: Existentiality, humanity and musical creativity in German refugee camps. Violence: An International Journal, 1 (2). pp. 332-353. SAGE Publications Inc.. ISSN 2633-0024 ; 2633-0032

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2018). Das Klangarchiv als ethnographisches Feld? Kommunistische Ordnungsprinzipien und Musikzensur im Rundfunkarchiv von Radio Tirana. Ad marginem : Randbemerkungen zur europäischen Musikethnologie, 90. p. 3. Inst. für Europ. Musikethnologie an der Univ. Köln. ISSN 0001-7965

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2019). Immaterial Cultural Heritage: A Resource for Sustainable Tourism? – Cultural Politics and Local Experiences with the UNESCO Status. In: Music and Heritage in Europe, pp. 62-67. European Music Council.

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2017). ʽKlangstaub des Kommunismus - Das Archiv von Radio Tirana’ & ʽPersecuted Composers’, 120 Min. Bayerischer Rundfunk (BR) Klassik.

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2018). La Sonorité du vide - Comment les migrants se font entendre à travers le son et le silence. In: Mobilités et migrations en Méditerranée - Vers une anthropologie de l'absence?, pp. 61-80. Remmm. ISBN 9791032001950

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2018). La Sonorité du vide. Comment les migrants se font entendre à travers le son et le silenceSounding Absences. Rev. Mondes Musulmans Mediterr., 144. S. 61 - 79. MARSEILLE: UNIV PROVENCE. ISSN 2105-2271

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2019). Migration. In: The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture, pp. 1452-1458. SAGE. ISBN 9781483317755

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2018). Musik und Politik – Eine Form des Klientelismus? In: Klientelismus in Südosteuropa, pp. 161-175. Peter Lang. ISBN 9783631740545

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2017). Sichtbare und Unsichtbare Spuren – Anthropologische Perspektiven auf menschliche Mobilität. In: (Südost-)Europa. Narrative der Bewegtheit, pp. 97-106. Frank & Timme. ISBN 978-3-7329-0345-0

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2019). Southeast Europe. In: The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture, pp. 892-897. SAGE. ISBN 9781483317755

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2021). Terrains sensibles: la musique comme champ d'action dans les camps de réfugiés en Allemagne. In: Lieux de mémoire sonore: Des sons pour survivre, des sons pour tuer, pp. 175-205. Éditions de la Maison des sciences de l’homme. ISBN 2-7351-2704-4

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2020). Verdunkelte Klänge - Mihran Toumajian und die vergessenen Spuren der armenischen Musik, 120 Min. Bayerischer Rundfunk (BR) Klassik.

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 (2021). Visuelle oder klangliche Spuren? "Übersetzungsstrategien" von Migrationserfahrung in Graswurzel-Kulturarbeit und Ausstellungskonzepten. Die Musikforschung, 72 (4). pp. 307-322. Bärenreiter. ISSN 0027-4801

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 and Bachmeier, Florian (2018). Empty Migrant Rooms. In: The New Nomadic Age, pp. 97-106. Equinox. ISBN 9781781797112

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 and Bachmeier, Florian (2017). Empty Migrant Rooms - An Anthropology of Absence through the Camera Lens. Journal of Contemporary Archaeology, 3 (2). pp. 205-215. Equinox. ISSN 2051-3429

Pistrick, Eckehard ORCID: 0000-0002-0895-0938 and Udvardyova, Lucia (2019). Musikalischer Aufbruch an den Ufern des Nil - Das nyege nyege Festival in Uganda, 60 Min. Bayerischer Rundfunk (BR).

Pohle, Karolin (2022). Erkki Kurenniemi und der Beginn der elektroakustischen Musik in Finnland. In: Verbinden – verknüpfen – vermitteln. Festschrift für Marja Järventausta, pp. 277-288. Berlin: Nordeuropa-Institut. ISBN 978-3-932406-48-5

R

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2016). Das Verhältnis von Profimusik, Laienmusik und Schulmusik. In: Die Kulturschule und kulturelle Schulentwicklung. Grundlagen, Analysen, Kritik, pp. 223-238. Beltz Juventa. ISBN 978-3-7799-3327-4

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2016). Diskurse ästhetischer Bildung. Beobachtungen aus musikpädagogischer Perspektive. In: where the magic happens, pp. 251-260. kopaed. ISBN 978-3-86736-369-3

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2016). KOMPÄD - Weiterbildung für Komponistinnen und Komponisten. In: Musik erfinden. Symposion zur Kompositionspädagogik, pp. 77-84. Jeunesses Musicales Deutschland.

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). KOMPÄD. Eine Weiterbildung für Komponistinnen und Komponisten. In: Künstlerisch-pädagogische Weiterbildungen für Kunst- und Kulturschaffende. Innovative Ansätze und Erkenntnisinteresse, Bd. 1, pp. 11-26. Springer VS. ISBN 978-3658207106

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). Methodensteckbrief Diskursanalyse. In: Handbuch Musikpädagogik. Grundlagen - Forschung - Diskurse, pp. 435-439. UTB. ISBN 978-3825250409

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). Philosophische Forschung in der Musikpädagogik. In: Handbuch Musikpädagogik. Grundlagen - Forschung - Diskurse, pp. 448-451. UTB. ISBN 978-3825250409

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). What can we expect from international comparison in the field of music education? In: Comparing International Music Lessons on Video, pp. 301-313. Olms. ISBN 978-3487156330

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2017). What is right - what is wrong? Music education in a world of pluralism and diversity. Philos. Music Educ. Rev., 25 (1). S. 87 - 100. BLOOMINGTON: INDIANA UNIV PRESS. ISSN 1543-3412

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2017). Wie gut können wir über Geschmack streiten? Ästhetisches Urteilsvermögen und musikbezogene Argumentationskompetenz. In: Ästhetische Kompetenz - nur ein Schlagwort?, pp. 129-146. Lit. ISBN 978-3-643-50754-9

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Elin, Angelo and Georgii-Hemming, Eva (2017). Mapping the methodological field of discourse analysis in music education research. A review study, part I. In: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft, pp. 153-264. Waxmann. ISBN 978-3-8309-3661-9

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Eusterbrock, Linus, Fiedler, Daniel, Friedmann, Sophia, Godau, Marc, Haenisch, Matthias, Hasselhorn, Johannes, Krebs, Matthias, Knigge, Jens ORCID: 0000-0002-3910-7716, Stenzel, Maurice, Weidner, Verena and Lehmann-Wermser, Andreas (2021). Bericht zum Symposium „Forschungsansätze im Dialog. Zum Verhältnis unterschiedlicher theoretischer und methodischer Zugänge zu musikalischer Bildung mit Digitaltechnologien“. In: Wege und Perspektiven in der musikpädagogischen Forschung, pp. 237-238. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4428-7

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Knörzer, Lisa and Stark, Robin (2015). Music-related aesthetic argumentation: Confronting a theoretical model with empirical data. Nordic research in music education : yearbook, 16. pp. 315-326. Oslo: ISSN 1504-5021

Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145, Weidner, Verena, Weber, Julia and Schlothfeldt, Matthias (2018). Role Expectations and Role Conflicts within Collaborative Composing Projects. In: Musician–Teacher Collaborations, pp. 50-61. Routledge. ISBN 9781315208756

S

Schulze, Peter W. (2017). „Marcar y responder“: Filmchoreographien und Geschlechterordnungen im Tango-Tanzfilm. In: Der Tanz und das Kino, pp. 32-45. Marburg: Schüren. ISBN 978-3-89472-617-1

Schulze, Peter W. (2016). Mi noche triste und der Genus des Melodramatischen: Geschlechterordnungen und Genrekonfigurationen im „Transgenre“ Tango. Rabbit Eye –Zeitschrift für Filmforschung (10). pp. 23-44. ISSN 2192-5445

Schulze, Peter W. (2016). Trans/nationale Filmfolklore. In: Transnationale Medienlandschaften, pp. 105-126.

Schulze, Peter W. (2015). Transgenre Tango: Intermediale Bezüge und transmediale Passagen zwischen Literatur, Theater, Musik und Film. In: Transmediale Genre-Passagen, pp. 339-372. Wiesbaden: Springer VS. ISBN 978-3-658-09425-6 ; 978-3-658-09426-3

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2017). Brain-Computer Interfaces, Mobile EEG and Robotic Systems: New Media Art and Entertainment in Need for Machine Ethics and Android Epistemology? In: Proceedings of the 23rd International Symposium on Electronic Arts. Manizales: Department of Visual Design, Universidad de Caldas, and ISEA International. ISBN ISBN: 978-958-759-161-3

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (1992). Cognitive science: A new research program for musicology. Interface. Journal of New Music Research, 21 (3-4). pp. 219-238. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. ISSN 0303-3902

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2015). Das Form-Inhalts-Problem der Musik und die musikwissenschaftliche Grundlagenforschung – Das Forschungsprogramm der Kölner Kognitiven Musikwissenschaft. In: Musik im Spektrum technologischer Entwicklungen und Neuer Medien, pp. 141-165. Osnabrück: Electronic Publishing Osnabrück EPOS. ISBN ‎978-3940255600

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2018). Relating the evolution of Music-Readiness and Language-Readiness within the context of comparative neuroprimatology. Interaction Studies: Social Behaviour and Communication in Biological and Artificial Systems, 1/2 (19). pp. 86-101. Amsterdam: Benjamins.

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2011). Signification and Significance: Music, brain, and culture – Comment on "Towards a neural basis of processing musical semantics" by Stefan Koelsch. Physics of Life Review, 8 (2). pp. 122-124. Amsterdam: Elsevier. ISSN 1571-0645

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2020). The comparative neuroprimatology 2018 (CNP–2018) road map for research on How the Brain Got Language. In: How the Brain Got Language – Towards a New Road Map, pp. 370-387. Amsterdam: Benjamins. ISBN 9789027207623

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399, Klaßmann, Sebastian, Varelmann, Timo and Dahmen, Nils (2020). Computational Thinking in der Musikwissenschaft: Jupyter Notebook als Umgebung für Lehre und Forschung. In: Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019-1, pp. 309-319. Paderborn: Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold.

Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399, Verschure, Paul F. M. J., Arbib, Michael A., Cohen, Annabel J., Fogassi, Leonardo, Fritz, Thomas, Kuperberg, Nina, Manzolli, Jônatas and Rickard, Nikki (2013). Semantics of the Internal and External Worlds. In: Language, Music, and the Brain: A Mysterious Relationship, pp. 203-229. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN ‎978-0262018104

Spinetti, Federico (2013). And the Mountains Float Up like Feathers. A documentary film by Federico Spinetti. 18 min. Bergamo: Lab 80 Film.

Spinetti, Federico (2018). The Enemy – A Partisan Hymnbook: Critical Notes on Memory, Music, and the Making of a Documentary Film. "Music in Society" The Collection of Papers, 10. pp. 217-245. Sarajevo: Musicological Society of the Federation of Bosnia and Herzegovina; Academy of Music, University of Sarajevo.

Spinetti, Federico (2006). Falak: the Voice of Destiny. Traditional, popular and symphonic music of Tajikistan. 2CD set. Recordings, compilation and liner notes by Federico Spinetti. London: British Library Sound Archive and Topic Records.

Spinetti, Federico (2015). Il Nemico – Un breviario partigiano (The Enemy – A Partisan Hymnbook) A documentary film by Federico Spinetti. 80 min. Bergamo: Lab 80 Film and Universal Music Italy..

Spinetti, Federico (2019). Italy: Modern and Contemporary Performance Practice. In: The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture, pp. 1218-1223. Thousand Oaks: Sage Publications. ISBN 9781483317755; 9781483317731

Spinetti, Federico (2009). Music, Politics, and Nation Building in Post-Soviet Tajikistan. In: Music and the Play of Power in the Middle East, North Africa and Central Asia, pp. 115-142. London: Ashgate; Routledge. ISBN 9781138249998

Spinetti, Federico (2018). Of Mirrors and Frames: Music, Sound, and Architecture at the Iranian Zurkhâneh. In: Music, Sound, and Architecture in Islam, pp. 356-384. Austin, TX: University of Texas Press. ISBN 978-1-4773-1245-2; 978-1-4773-1247-6

Spinetti, Federico (2005). Open Borders. Tradition and Tajik Popular Music: Questions of Aesthetics, Identity and Political Economy. Ethnomusicology Forum, 14 (2). pp. 185-211. Taylor & Francis. ISSN 1741-1920

Spinetti, Federico (2011). People’s Music of Tajikistan. Audio CD. Recordings, compilation and liner notes by Federico Spinetti. Tehran: Mahoor Institute of Culture and Art.

Spinetti, Federico (2021). Punk Rock on the Gothic Line: Resounding the World War II Antifascist Resistenza in Contemporary Italy. Popular music and society, 44 (2). pp. 212-232. ISSN 0300-7766

Spinetti, Federico (2016). Tradition-based Popular Music in Contemporary Tajikistan. In: The Music of Central Asia, pp. 586-595. Bloomington, Indiana: Indiana University Press. ISBN 9780253017512; 9780253027344

Spinetti, Federico (2010). Zurkhaneh – The House of Strength: Music and Martial Arts of Iran. A documentary film by Federico Spinetti. 105 min. Lab 80 film and University of Alberta.

Spinetti, Federico and Frishkopf, Michael (2018). Introduction: Music, Sound, and Architecture in Islam. In: Music, Sound, and Architecture in Islam, pp. 1-15. Austin, Texas: University of Texas Press. ISBN 978-1-4773-1245-2; 978-1-4773-1247-6

Spinetti, Federico and Kallimopoulou, Eleni (2010). An Analysis of the Uyghur On Ikki Muqam: Aspects of Melody and Form in the Segah Suite. Mousiké, International Journal of Ethnomusicological Studies (4). pp. 113-144. The Hague: Semar; Spanda. ISSN 1824-7199

Spinetti, Federico, Schoop, Monika E. and Hofman, Ana (2021). Introduction to Music and the Politics of Memory: Resounding Antifascism across Borders. Popular music and society, 44 (2). pp. 119-138. ISSN 0300-7766

Stich, Simon and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2019). Befremdung des Vertrauten. Eine vergleichende durch Videos stimulierte Interviewstudie über Musikunterricht in Schweden und in Deutschland. In: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung, pp. 245-262. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4048-7

Sun, Xiaoxia and Seifert, Uwe ORCID: 0000-0002-3252-0399 (2012). Syntax of Mind – Semantics of Mind: Two Frameworks for Comparative Approaches to the Evolution of Language and Music. In: The Evolution of Language, pp. 344-351. New Jersey: World Scientific Press. ISBN 9789814401494

V

Varkoy, Oivind, Angelo, Elin and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2020). Artist or Crafts(wo)man? The European Journal of Philosophy in Arts Education, 5 (1). pp. 7-32. ISSN 2002-4665

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2006). Das Archiv für Rheinische Musikgeschichte. Ein Lagebericht. Mitteilungen der Arbeitsgemeinschaft für rheinische Musikgeschichte e. V. (88). pp. 16-21. Köln: ISSN 0948-1222

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2003). Lebensfunke der Hörfunk-Ära. Unterhaltungsmusik im NRW-Nachriegsradio. In: Von Trizonesien zur Starlight-Ära. Unterhaltungsmusik in Nordrhein-Westfalen, pp. 305-324. Münster: Agenda. ISBN 978-3896881724

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2008). "Man kann sich das Werk nicht vollendeter denken ...". Zum Bonner Wirken des Dirigenten Hermann Abendroth (1883 - 1956). Bonner Geschichtsblätter, 57/58. [287]-302. Bonn: Stadtarchiv. ISSN 0068-0052

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2009). "Man kann sich das Werk nicht vollendeter denken ...". Zum Bonner Wirken des Dirigenten Hermann Abendroth (1883 - 1956). Mitteilungen der Arbeitsgemeinschaft für rheinische Musikgeschichte e. V. (91). pp. 5-58. Köln: Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln. ISSN 0948-1222

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2019). Rezension zu: Heiko Schon: Jacques Offenbach – Meister des Vergnügens. info-netz-musik.

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2003). Verklungenes Nachkriegs-Vineta am Rheinufer. Unterhaltungsorchester und Instrumentalensembles im Kölner NWDR/WDR. In: Von Trizonesien zur Starlight-Ära. Unterhaltungsmusik in Nordrhein-Westfalen, pp. 41-73. Münster: Agenda. ISBN 978-3896881724

Vollberg, Andreas ORCID: 0000-0002-6184-5264 (2008). Weltläufiger Protagonist im rheinischen Musikleben. Das Beethoven-Orchester Bonn. Mitteilungen der Arbeitsgemeinschaft für rheinische Musikgeschichte e.V. (90). pp. 5-52. Köln: Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln. ISSN 0948-1222

W

Wallbaum, Christopher and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). Konstellationen von Praktiken in der Praxis des Musikunterrichts.
 Eine praxistheoretische Annäherung. In: Zwischen Praxis und Performanz, pp. 75-97. Lit. ISBN 978-3-643-14190-3

Weber, Julia and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2020). Überzeugungen von Lehrkräften zu Musik und Technologie. In: Bildung, Schule, Digitalisierung, pp. 109-114. Waxmann. ISBN 978-3-8309-4246-7

Weidner, Verena, Weber, Julia and Rolle, Christian ORCID: 0000-0002-2400-2145 (2018). Kompositionsprozesse in pädagogischer Praxis oder: Der „Spagat zwischen Freiheit, Laufenlassen und die Zügel in die Hand nehmen“. In: Forschung zum pädagogisch-künstlerischen Wissen und Handeln. Pädagogische Weiterbildung für Kunst- und Kulturschaffende, Bd. 2, pp. 73-96. Springer VS. ISBN 978-3-658-20646-8

Wittekind, Susanne (2011). Bild-Text-Gesang: Überlegungen zum Prümer Tropar-Sequentiar (Paris, Bibliothèque Natonale, lat.9448). In: Bild und Text im Mittelalter, pp. 99-124. Köln/ Weimar: Böhlau. ISBN 978-3412206420

Wittekind, Susanne (2016). Das 'hillich Coelne'. Musik und Kunst als identitätsstiftende Medien für Stadt und Konvente? In: Musik der mittelalterlichen Metropole. Räume, Identitäten und Kontexte der Musik in Köln und Mainz ca. 900-1400, pp. 235-258. ISBN ‎978-3875373516

This list was generated on Thu Mar 28 09:31:47 2024 CET.