Aßmann, Sandra and Herzig, Bardo (2015) Integrative Medienbildung in der Geschichtsdidaktik am Beispiel von TwHistory-Projekten. In: Medien machen Geschichte. Neue Anforderungen an den geschichtsdidaktischen Medienbegriff im digitalen Wandel. Geschichtsdidaktische Studien, 2 . Logos Verlag, Berlin, pp. 67-84. ISBN 978-3-8325-3956-6

[img]
Preview
PDF
22_04_15_Aßmann_Herzig_OA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Sandra Aßmann und Bardo Herzig betonen in ihrem Aufsatz „Integrative Medienbildung in der Geschichtsdidaktik am Beispiel von TwHistory-Projekten“ die Relevanz einer integrativen Medienbildung für den Geschichtsunterricht. Zur Analyse der TwHistory-Projekte nutzen sie den zeichentheoretischen Ansatz nach Peirce, die Systemtheorie von Luhmann und den netzwerktheoretischen Ansatz nach Castells. Anhand ihrer Ergebnisse weiten Aßmann und Herzig den Medienbegriff sowohl auf das Individuum, als auch auf die Strukturen des Mediums aus und wenden ihn somit auf analoge und digitale Medien gleichermaßen an.

Item Type: Book Section
Translated title:
TitleLanguage
Inclusive media education in history didactics using the example of TwHistory-projectsEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
In their essay „Inclusive media education in history didactics using the example of TwHistory-projects“ Sandra Aßmann and Bardo Herzig emphazise the importance of an inclusive media education for history lessons. To analyse the TwHistory-projects they used the theories of Peirce and Luhmann and the theoretical approach of Castells. With their results Aßmann and Herzig stretch the definition of media from the individual to the structure of the medium. Thus they use the definition for both analog and digital media.English
Creators:
CreatorsEmailORCID
Aßmann, SandraUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Herzig, BardoUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCID
Pallaske, Christophchristoph.pallaske@uni-koeln.deUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-66603
Series Name: Geschichtsdidaktische Studien
Publisher: Logos Verlag
ISBN: 978-3-8325-3956-6
Volume: 2
Subjects: Education
Geography and history
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Historisches Institut
Language: German
Date: 2015
Date Type: Publication
Full Text Status: Public
Date Deposited: 31 Mar 2016 05:59
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/6660

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item