Dobroschke, Stephan (2010). Direktvermarktung von Windstrom - Folgen für die Förderung erneuerbarer Energien. Technical Report.

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Abstract

Seit nunmehr 18 Jahren werden in Deutschland gesetzlich garantierte Einspeisetarife zur Förderung von Windstrom genutzt. In der Folge ist ein stetiger Anstieg der Stromproduktion auf Basis von Windenergie zu verzeichnen. Inzwischen sind im Tagesverlauf vereinzelt Perioden zu beobachten, in denen der Strompreis die gesetzlichen Einspeisemindestvergütungen einiger Windkraft-anlagen übersteigt. Die vorliegende Studie geht der Frage nach, ob dies als erstes Anzeichen einer aufkeimenden Marktfähigkeit für Windstrom zu werten ist und, wenn dem so ist, welche Folgen sich für die Förderung erneuerbarer Energien in Deutschland ergeben. Dazu erfolgt zunächst eine Marktpotenzialab-schätzung. Es werden u. a. durchschnittliche Spotmarktpreise, die durchschnittliche Einspeisecharakteristik von Windstrom sowie der aktuelle Bestand von Windkraftanlagen in Abhängigkeit der jeweiligen Einspeisetarife zugrunde gelegt. Auf dieser Grundlage werden Anforderungen an ein konkretes Direktvermarktungsablaufschema untersucht sowie mögliche Weiterentwicklungen der deutschen Windstromförderung aufgezeigt. Langfristig ist mit einem deutlichen Anstieg direktvermarktbaren Windstroms zu rechnen. Insbesondere zur frühzeitigen Förderung des Entwicklungspotentials kosteneffizienter Ausrege-lungsmöglichkeiten von Produktionsschwankungen könnten dazu einzelne Perioden gewinnbringender Direktvermarktung durch Premium-Zahlungen gezielt ausgeweitet werden.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Technical Report)
Translated title:
TitleLanguage
Direct sale of wind power � Implications for the promotion of renewable energiesEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
Since 18 years, wind power plants in Germany are being promoted by guaranteed feed-in tariffs. As a consequence, the supply of electricity from wind power plants is steadily increasing. Meanwhile, the market price for electricity starts exceeding feed-in tariffs within certain periods in the course of the day. This report examines whether this can be inter-preted as a first signal of commencing marketabil-ity of wind power. If so, the study further investi-gates implications for the promotion of renewable energies in Germany. In a first step, the market potential of wind power in Germany is being assessed. In order to derive a representative estimation, average electricity prices on the spot market, average amounts of produced wind power as well as the actual wind power portfolio in Germany is being considered. Based on this estimation, the study further derives a flowchart in order to account for the various requirements, both on the side of wind producers as well as on the side of grid operators. Finally, further developments in the promotion of wind power in Germany are being elaborated. In the long run, a significant increase in the direct sale of wind power can be expected. In order to promote new strategies and schemes to efficiently feed this electricity into the grid, an early promo-tion of direct sales may be reasonable. For this purpose, a combination of guaranteed feed-in tariffs and premiums on top of the market price may be suitable.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Dobroschke, Stephandobroschke@fifo-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-30353
Journal or Publication Title: FiFo-Berichte
Volume: 11
Date: 2010
Language: German
Faculty: Faculty of Management, Economy and Social Sciences
Divisions: Externe Einrichtungen > An-Institute > Associated Institutes of the Faculty of Management, Economics and Social Sciences > Institute for Public Economics
Subjects: Economics
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Erneuerbare Energien , Windstrom , Direktvermarktung , gesetzliche Einspeisetarife , FörderungGerman
Direct sale , wind power , renewable energies , feed-in tariffs , promotion of wind powerEnglish
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/3035

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