Reichardt, Anke (2015). Rechtschreibung im Textraum - Modellierungen der Schreibkompetenz in der Grundschule. Duisburg: Gilles & Francke. ISBN 978-3-89325-945-8

[img]
Preview
PDF
Reichardt_-_Rechtschreibung_im_Textraum.pdf - Published Version

Download (10MB)

Abstract

In dieser Studie werden die spezifischen Teilkompetenzen des Rechtschreibens beim Textschreiben untersucht. Die Analyse des Zusammenhangs zwischen dem Rechtschreiben und Textschreiben erfolgt methodisch auf der Grundlage frei geschriebener Schülertexte (N = 132) aus 16 Grundschulen. Mit dem Schreiben eines Geschichtenbuchs für eine andere 3. Klasse wurde die Schreibaufgabe in einen schriftkulturellen und sozialen Kontext eingebettet. Die Ergebnisse der Strukturgleichungsanalysen verweisen überraschend auf geringe Zusammenhänge zwischen der Rechtschreib- und Textschreibkompetenz. Dieser Befund deutet auf bestehende Schreibkoordinierungsprobleme bei einigen Schülerinnen und Schülern hin.

Item Type: Book, conference item or legal commentary
Translated abstract:
AbstractLanguage
In order to investigate the relationship between orthography and text writing skills the present study evaluated pupils’ texts (N = 132) that were written under a creative writing assignment. Pupils of 16 elementary schools from the 3rd grade were asked to write a story book for children of another class. In this way the writing task was set in a literale and social context. The texts were rated for spelling and quality of composition. The statistical analysis surprisingly shows a low correlation between spelling and writing competence. Children who write good texts do not necessarily show a good achievement in spelling and vice versa.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Reichardt, AnkeAnke.Reichardt@uni-kassel.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
Becker-Mrotzek, Michaelbecker.mrotzek@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-0945-3036UNSPECIFIED
Jost, JörgUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Pohl, ThorstenUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0002-1137-9269UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-64417
Series Name at the University of Cologne: KöBeS - Kölner Beiträge zur Sprachdidaktik: Reihe A
Volume: 9
Number of Pages: 272
Date: 2015
Publisher: Gilles & Francke
Place of Publication: Duisburg
ISBN: 978-3-89325-945-8
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Institut für Deutsche Sprache und Literatur II
Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache
Subjects: Education
Language, Linguistics
Germanic
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Rechtschreibung, Textschreiben, Schriftspracherwerb, Rechtschreibunterricht, Rechtschreibanalyse, Orthographietheorie, Textqualität, Schreibforschung, Kompetenzmodell, StrukturgleichungsmodellierungGerman
orthography, spelling, text writing, writing research, structural equation model (SEM)English
Related URLs:
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/6441

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item