Stehr, Charlotte (2020). Der Einsatz migrationsbedingter Mehrsprachigkeit von Schülerinnen und Schülern als Ressource beim Schreiben. Masters thesis, Universität zu Köln.

[img]
Preview
PDF
Stehr_Mehrsprachigkeit beim Schreiben.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Obwohl Mehrsprachigkeit einen gesellschaftlichen Fakt darstellt, ist das deutsche Bildungssystem weitgehend monolingual ausgerichtet. Dies ist bedauerlich, da mehrsprachige Ressourcen gewinnbringend in Lernprozesse einfließen können. Diese Masterarbeit untersucht, wie Mehrsprachigkeit beim Schreiben auf sprachlicher, kognitiver und strategischer Ebene eingesetzt wird. Offenbar wenden jene Schülerinnen und Schülern, die Deutsch erst seit wenigen Jahren lernen, Translanguaging stärker an als jene, die simultan bilingual aufgewachsen sind. Damit Mehrsprachigkeit ihr volles Potenzial entfalten kann, ist es notwendig, eine wertschätzende Haltung einzunehmen und defizitorientierte Sichtweisen zu dekonstruieren.

Item Type: Thesis (Masters thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
Despite multilingualism being a societal given, the German education system remains predominantly monolingual. This is unfortunate since multilingual resources can have a positive impact on learning processes. This thesis investigates the employment of multilingualism in students’ writing on a linguistic, cognitive, and strategic level. Apparently, students who have been learning German for only a few years make use of translanguaging more often than those who have been brought up as simultaneous bilinguals. In order for multilingual students to tap their full potential, it is necessary to assume an appreciative attitude and to deconstruct deficit-oriented perspectives.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Stehr, Charlottec.stehr@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-522078
Date: 26 October 2020
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache > Lehr- und Forschungseinheit DaZ
Subjects: Education
Language, Linguistics
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Mehrsprachigkeit, Translanguaging, Schreibprozess, SchulbildungGerman
multilingualism, translanguaging, writing process, educationEnglish
Date of oral exam: 26 October 2020
Referee:
NameAcademic Title
Goltsev, EvgheniaDr.
Gantefort, ChristophDr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/52207

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item