Reichardt, Anke
(2015).
Rechtschreibung im Textraum - Modellierungen der Schreibkompetenz in der Grundschule.
Duisburg:
Gilles & Francke.
ISBN 978-3-89325-945-8
Preview |
PDF
Reichardt_-_Rechtschreibung_im_Textraum.pdf - Published Version Download (10MB) |
Abstract
In dieser Studie werden die spezifischen Teilkompetenzen des Rechtschreibens beim Textschreiben untersucht. Die Analyse des Zusammenhangs zwischen dem Rechtschreiben und Textschreiben erfolgt methodisch auf der Grundlage frei geschriebener Schülertexte (N = 132) aus 16 Grundschulen. Mit dem Schreiben eines Geschichtenbuchs für eine andere 3. Klasse wurde die Schreibaufgabe in einen schriftkulturellen und sozialen Kontext eingebettet. Die Ergebnisse der Strukturgleichungsanalysen verweisen überraschend auf geringe Zusammenhänge zwischen der Rechtschreib- und Textschreibkompetenz. Dieser Befund deutet auf bestehende Schreibkoordinierungsprobleme bei einigen Schülerinnen und Schülern hin.
| Item Type: | Book |
| Translated abstract: | Abstract Language In order to investigate the relationship between orthography and text writing skills the present study evaluated pupils’ texts (N = 132) that were written under a creative writing assignment. Pupils of 16 elementary schools from the 3rd grade were asked to write a story book for children of another class. In this way the writing task was set in a literale and social context. The texts were rated for spelling and quality of composition. The statistical analysis surprisingly shows a low correlation between spelling and writing competence. Children who write good texts do not necessarily show a good achievement in spelling and vice versa. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Reichardt, Anke Anke.Reichardt@uni-kassel.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| Editors: | Editors Email ORCID ORCID Put Code Jost, Jörg UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-64417 |
| Series Name at the University of Cologne: | KöBeS - Kölner Beiträge zur Sprachdidaktik, Reihe A |
| Volume: | 9 |
| Number of Pages: | 272 |
| Date: | 2015 |
| Publisher: | Gilles & Francke |
| Place of Publication: | Duisburg |
| ISBN: | 978-3-89325-945-8 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Institut für Deutsche Sprache und Literatur II Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache |
| Subjects: | Education Language, Linguistics Germanic |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Rechtschreibung, Textschreiben, Schriftspracherwerb, Rechtschreibunterricht, Rechtschreibanalyse, Orthographietheorie, Textqualität, Schreibforschung, Kompetenzmodell, Strukturgleichungsmodellierung German orthography, spelling, text writing, writing research, structural equation model (SEM) English |
| Related URLs: | |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/6441 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
https://orcid.org/0000-0002-0945-3036