Rosa, Lisa (2015). Medienbegriff, Lernbegriff und Geschichtslernen im digitalen Zeitalter. In: Medien machen Geschichte. Neue Anforderungen an den geschichtsdidaktischen Medienbegriff im digitalen Wandel, 2, pp. 53-66. Berlin: Logos Verlag. ISBN 978-3-8325-3956-6

[img]
Preview
PDF
11_03_15_Rosa_OA.pdf
Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (728kB)

Abstract

Lisa Rosa verdeutlicht in ihrem Aufsatz „Medienbegriff, Lernbegriff und Geschichtslernen im digitalen Zeitalter“ das bisherige Verständnis des Begriffs Medium als Mittler und der Schwierigkeit dieser Definition im Bezug auf die neuen Medien. Sie fordert, dass sich vor allem die Lehrer auf eine neue Art von Vermittlung einstellen, bei der „experimentelle Haltung, Kollaborativität, Ergebnisoffenheit und Personalisierung“ im Mittelpunkt stehen. Ihr Beitrag endet mit einer Neudefinition der Lehrerrolle, die durch den Übergang von den bisherigen auf die neuen Medien ihrer Meinung nach erforderlich ist.

Item Type: Book Section, Proceedings Item or annotation in a legal commentary
Translated title:
TitleLanguage
Definition of media, definition of learning and learning history in the digital ageEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
In her essay „Definition of media, definition of learning and learning history in the digital age“ Lisa Rosa points out the previous thinking about the medium as an agent and the difficulty of this definition regarding the new media. She claims that especially teachers have to think about new ways of teaching with focus on „an experimental attitude, collaboration, openness to results and personalisation“. She closes with a new definition of the role of teachers, which in her opinion is necessary because of the transition from old to new media.English
Creators:
CreatorsEmailORCID
Rosa, LisaUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCID
Pallaske, Christophchristoph.pallaske@uni-koeln.deUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-66599
Series Name: Geschichtsdidaktische Studien
Publisher: Logos Verlag
ISBN: 978-3-8325-3956-6
Volume: 2
Subjects: Education
Geography and history
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Historisches Institut
Language: German
Date: 2015
Place of Publication: Berlin
Refereed: No
Page Range: pp. 53-66
Number of Pages: 133
Title of Book: Medien machen Geschichte. Neue Anforderungen an den geschichtsdidaktischen Medienbegriff im digitalen Wandel
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/6659

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item