Höfler, Martha ORCID: 0000-0003-1961-8057, Woerfel, Till ORCID: 0000-0001-8111-1439, Vasylyeva, Tetyana ORCID: 0000-0003-1867-2545 and Regina Twente, Leonie ORCID: 0000-0002-3426-4800 (2023). Wirkung sprachsensibler Unterrichtsansätze – Ergebnisse eines systematischen Reviews. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26 (5). Springer Nature. ISSN 1862-5215

Full text not available from this repository.

Abstract

Die vergleichenden Schulleistungsstudien der 2000er Jahre haben gezeigt, dass ein enger Zusammenhang zwischen Sprachlernen und Fachlernen besteht. Seitdem erfahren sprachsensible Unterrichtsansätze in Bildungspolitik und -praxis zunehmend Aufmerksamkeit, mit dem Ziel, schulische Leistungen besser zu fördern. Eine umfassende empirische Bewertung der Wirkung solcher Ansätze stand jedoch bislang noch aus. Der Beitrag berichtet erstmalig die Forschungssynthese eines großangelegten systematischen Reviews, das untersucht hat, ob sprachsensible Unterrichtsansätze im Primar- und Sekundarbereich nachweislich wirkungsvoller sind, als regulärer Fachunterricht. Aus 3016 Dokumenten wurden 55 internationale Wirkungsstudien zu sprachsensiblen Ansätzen identifiziert. Nach der Qualitätsbewertung der Befunde flossen 53 Studien in die Forschungssynthese ohne Metaanalyse ein. Im Ergebnis liegen Wirkbefunde zu 30 sprachsensiblen Ansätzen vor. Translanguaging, Reciprocal Teaching (RT), Collaborative Strategic Reading (CSR), Scaffolding nach Gibbons und das Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP) sind mehrfach überprüft, zu 25 weiteren Ansätzen wurde nur jeweils eine Belegstudie ermittelt. Die meisten Untersuchungen (n = 38) zeigen in Teilbereichen des Lernens bessere, mindestens aber vergleichbare Effekte. Die Forschungssynthese liefert ein umfassendes Bild des internationalen Forschungsstandes zur Wirkung von sprachsensiblem Unterricht im Primar- und Sekundarbereich und zeigt die unterschiedliche Qualität der empirischen Evidenz zu den jeweiligen Unterrichtsansätzen.

Item Type: Journal Article
Translated title:
TitleLanguage
Effectiveness of language and content learning approaches—Results of a systematic reviewEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
The comparative school performance studies of the 2000s have shown the strong connection between language learning and subject learning. Since then, teaching models that integrate language and content objectives have received much acclaim in educational politics and practice, to better promote school performances. However, a comprehensive empirical evaluation of the effectiveness of such approaches has not yet been carried out. The paper presents the research synthesis of a large-scale systematic review on the effectiveness of such models in classrooms at primary and secondary school level in comparison to regular content teaching. Out of 3016 documents, the search identified 55 international intervention studies. After quality assessment, 53 studies were included in a research synthesis without meta-analysis. In the result, the review comprises findings on 30 language and content learning approaches. Within the sample, Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP), Reciprocal Teaching (RT), Collaborative Strategic Reading (CSR), Scaffolding according to Gibbons, and translanguaging have been tested in several studies; for 25 other approaches, only one study was identified in the sample. Most studies (n = 38) show better, or at least comparable effects in some areas of learning. The synthesis provides a comprehensive picture of the international state of research on the effectiveness of content and language learning in primary and secondary education and give insights into the quality of empirical evidence for the different teaching models.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Höfler, MarthaUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0003-1961-8057UNSPECIFIED
Woerfel, TillUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0001-8111-1439UNSPECIFIED
Vasylyeva, TetyanaUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0003-1867-2545UNSPECIFIED
Regina Twente, Leonieltwente1@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-3426-4800149640525
URN: urn:nbn:de:hbz:38-720372
DOI: 10.1007/s11618-023-01214-3
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
Volume: 26
Number: 5
Date: 28 December 2023
Publisher: Springer Nature
ISSN: 1862-5215
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Institut für Linguistik > Allgemeine Sprachwissenschaft
Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache > Lehr- und Forschungseinheit DaZ
Subjects: Education
Language, Linguistics
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Sprachsensible Unterrichtsansätze, Systematisches Review, Wirkung, Forschungssynthese, Primar- und SekundarbereichGerman
Language and content learning approaches, Systematic review, effectiveness, Research synthesis, Primary and secondary educationEnglish
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72037

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item