![]() | Up a level |
Book, conference item or legal commentary
Göhlich, Michael, Weber, Susanne Maria, Schröer, Michael and Schemmann, Michael, eds. (2016). Organisation und Methode. Wiesbaden: Springer. ISBN 978-3-658-13298-9
Schemmann, Michael and Seitter, Wolfgang, eds. (2014). Weiterbildung in Hessen. Eine mehrperspektivische Analyse. Wiesbaden: Springer. ISBN 978-3-658-05359-8
Seitter, Wolfgang, Schemmann, Michael and Vossebein, Ulrich, eds. (2015). Zielgruppen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. Empirische Studien zu Bedarf, Potential und Akzeptanz. Wiesbaden: Springer. ISBN 978-3-658-09553-6
Journal Article
Arbeiter, Jana and Schemmann, Michael (2021). Mikrodidaktische Planungsprozesse für weiterbildungsferne Gruppen am Beispiel der arbeitsorientierten Grundbildung. Hessische Blätter für Volksbildung, 71 (4). pp. 41-52. Bielefeld: wbv. ISSN 0018-103X
Bar-Kochva, Irit ORCID: 0000-0003-4895-3225, Vágvölgyi, Reka and Bulajić, Aleksandar
(2019).
The Abilities and Deficits in Reading and Writing of Low Literate Adults.
International Yearbook of Adult Education, 42.
pp. 81-100.
wbv.
Bickeböller, Jakob, Herbrechter, Dörthe ORCID: 0000-0001-7149-1431 and Schemmann, Michael
(2022).
Institutional Entrepreneurship in Adult Basic Education. Recent Theoretical Developments and Empirical Analyses.
Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 45.
pp. 71-86.
Bielefeld:
wbv.
ISSN 0074-9818
Breyer, Lisa ORCID: 0000-0001-8705-2927 and Schemmann, Michael
ORCID: 0000-0003-0806-7632
(2018).
Comparing national adult education policies on a global level. An exploration of patterns of difference and similarity in international policy contexts by method of lexicometric analysis.
International Journal of Lifelong Education, 37 (6).
pp. 749-762.
Taylor and Francis.
ISSN 0260-1370
Field, John, Künzel, Klaus and Schemmann, Michael (2016). International Comparative Adult Education Research. Reflections on theory, methodology and future develeopments. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 39. pp. 109-134. wbv. ISSN 0074-9818
Field, John and Schemmann, Michael (2017). International organisations and the construction of the learning active citizen. An analysis of adult learning policy documents from a Durkheimian perspective. International Journal of Lifelong Education, 36 (1-2). pp. 164-179. ISSN 0260-1370
Herbrechter, Dörthe ORCID: 0000-0001-7149-1431 and Schemmann, Michael
(2022).
Adult Education Research and Neo-Institutional Theory. An Introduction to the Topic.
Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 45.
pp. 7-12.
Bielefeld:
wbv.
ISSN 0074-9818
Klinkhammer, Dennis and Schemmann, Michael (2019). Effects of work-oriented adult basic education trainings. Addressing employee's competencies across sectors. Adult basic education research, 42. pp. 51-64. wbv. ISSN 0074-9818
Klinkhammer, Dennis and Schemmann, Michael (2017). Internationales Weiterbildungsmonitoring. Weiterbildung, 4. pp. 10-13.
Klinkhammer, Dennis and Schemmann, Michael (2018). User-generated student course evaluations. (How) can key competencies become systematic evaluation parameters? international adult education research. pp. 107-121. wbv. ISSN 0074-9818
Koller, Julia ORCID: 0000-0002-9524-6817, Arbeiter, Jana and Schemmann, Michael
(2021).
„Da baut sich was auf, da ist jemand, der ist verlässlich da, der hat auch Geld“ – Akteurskonstellationen, Handlungskoordination und Leistungen in fragilen organisationalen Strukturen am Beispiel der arbeitsorientierten Grundbildung.
Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 44 (1).
pp. 43-62.
Wiesbaden:
Springer VS.
ISSN 2364-0014
Sava, Simona ORCID: 0000-0003-2398-1801 and Schemmann, Michael
(2020).
Researching and Analyzing Adult Education Policies. An Introduction to the Topic.
Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 43.
pp. 7-13.
Bielefeld:
wbv.
ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2019). Adult basic education research. : An introduction to the topic. Adult basic education research, 41. pp. 7-13. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2014). Analysis of the Governance of University Continuing Education in the United Kingdom and Germany. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 37 (1). pp. 61-72. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2017). Erwachsenenbildung als öffentliche Wissenschaft. Hessische Blätter für Volksbildung (2). pp. 175-183. ISSN 0018-103X
Schemmann, Michael (2016). Erwachsenenbildung nach ‚Millenniumsentwicklungszielen’ und ‚Education for All’. Eine thematische Einführung. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 39 (1). pp. 7-16. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2021). Optimierung in der Weiterbildung. Eine thematische Einführung. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. pp. 7-9. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2015). Organisationsforschung in der Erwachsenenbildung. Eine thematische Einführung. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 38. pp. 7-18. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2023). Researching Participation in Adult Education. An Introduction to the Topic. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 46. pp. 7-13. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2014). Rezension zu Martin Lawn (Ed.): The Rise of Dara in Education Systems. Collection, Visualization and Use. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 37. pp. 163-164. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael (2019). Stichwort Weiterbildungspolitik. Weiter bilden: DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung, 26 (2). pp. 10-11. Bielefeld: wbv. ISSN 2568-9436
Schemmann, Michael (2014). Wissenschaftliche Weiterbildung im Kontext lebensbegleitenden Lernens. Eine thematische Einführung. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 37. pp. 13-22. wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael and Bonn, Eva ORCID: 0000-0001-7342-1672
(2020).
Theories and Theoretical Concepts in Adult Education Policy Research.
Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 43.
pp. 17-30.
Bielefeld:
wbv.
ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, Herbrechter, Dörthe ORCID: 0000-0001-7149-1431 and Engels, Martina
(2020).
Researching the political economy of adult learning systems. Theoretical amendments and empirical findings.
Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 43 (2).
pp. 259-273.
Wiesbaden:
Springer VS.
ISSN 2364-0014
Schemmann, Michael and Theurer, Thomas ORCID: 0000-0001-5795-6626
(2023).
"… weil es ist ja ein marginaler Bereich".
Hessische Blätter für Volksbildung, 73 (1).
pp. 54-62.
Bielefeld:
wbv.
ISSN 0018-103X
Sork, Tom and Schemmann, Michael (2018). Trends and issues in Canadian adult education research. International Yearbook of Adult Education, 41. pp. 7-16. wbv. ISSN 0074-9818
Vetter, Tim ORCID: 0000-0003-1139-8328 and Schemmann, Michael
(2021).
On the dark side of open access and new expectations of scientific productivity in adult education research.
Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 44 (2).
pp. 75-95.
Wiesbaden:
Springer VS.
ISSN 2364-0014
Book Section, Proceedings Item or annotation in a legal commentary
Breyer, Lisa and Schemmann, Michael (2018). Konzepte der Lerngesellschaft und des Lebenslangen Lernens als bildungspolitische Fluchtpunkte. In: Einführung in das Bildungs- und Kulturmanagement, pp. 177-190. Ziel Verlag. ISBN 9783944708874
Field, John, Künzel, Klaus and Schemmann, Michael (2019). A Rejoinder on the Debate on International Comparative Adult Education Research. In: Mapping out the Research Field of Adult Education and Learning, pp. 223-225. Springer. ISBN 978-3-030-10945-5
Field, John, Künzel, Klaus and Schemmann, Michael (2019). Revisiting the Debate on International Comparative Adult Education Research: Theoretical and Methodological Reflections. In: Mapping out the Research Field of Adult Education and Learning, pp. 181-202. Springer. ISBN 978-3-030-10945-5
Göhlich, Michael, Weber, Susanne Maria, Schröer, Andreas and Schemmann, Michael (2016). Eine Einführung in die Methodik pädagogischer Organisationsforschung. In: Organisation und Methode, pp. 1-6. Springer. ISBN 978-3-658-13298-9
Herbrechter, Dörthe and Schemmann, Michael (2019). Educational Governance und Neo-Institutionalismus in der Weiterbildungsforschung. In: Handbuch Educational Governance Theorien, pp. 181-199. Springer. ISBN 978-3-658-22236-9
Herbrechter, Dörthe, Schemmann, Michael and Schmitt, Thomas (2013). Wider die gewohnten Verhältnisse? Eine vergleichende Analyse der Zufriedenheit von Studierenden und Lehrenden mit dem Konzept des Lernens mit Videofällen. In: Diagnostizieren und Handeln von Lehrkräften, pp. 143-168. wbv. ISBN 978-3-7639-5300-4
Kollender-Jonen, Pia and Schemmann, Michael (2019). Service Learning als Medium des organisationalen Lernens zwischen Einrichtungen des Staates und der Zivilgesellschaft. Eine Untersuchung am ProfessionalCenter der Universität zu Köln. In: Organisation und Zivilgesellschaft, pp. 115-124. Springer. ISBN 978-3-658-18004-1
Schemmann, Michael (2014). Handlungskoordination und Governance- Regime in der Weiterbildung. In: Educational Governance als Forschungsperspektive, pp. 111-129. Springer VS. ISBN 978-3-658-06442-6
Schemmann, Michael (2018). Institutionentheoretische Grundlagen der Organisationspädagogik. In: Handbuch Organisationspädagogik, pp. 187-197. Springer. ISBN 978-3-658-07511-8
Schemmann, Michael (2015). Lokale (Weiter-) Bildungsberichterstattung als Fokussierung von Weiterbildung und Raum. Konzepte, Befunde, Akzeptanz. In: Bildung im Raum, pp. 121-134. Schneider. ISBN 978-3-8340-1460-3
Schemmann, Michael (2015). Steuerung. In: Erwachsenenbildung in Grundbegriffen, pp. 255-262. Kohlhammer. ISBN 9783170224780
Schemmann, Michael (2019). Vorüberlegungen zu einem Steuerungsmodell von Weiterbildungsorganisationen. Ein Beitrag zur Strukturforschung der Weiterbildung. In: Metapher, Medium, Methode, pp. 87-100. Verlag Barbara Budrich. ISBN 978-3-8474-2381-2
Schemmann, Michael and Zirfas, Jörg (2021). Die Sorge um sich, die Anderen und die Welt. In: Pädagogische Anthropologie der Erwachsenen, pp. 9-24. Beltz Juventa. ISBN 978-3-7799-6737-8
Seitter, Wolfgang, Schemmann, Michael and Vossebein, Ulrich (2015). Bedarf – Potential – Akzeptanz. Integrierende Zusammenschau. In: Zielgruppen in der wissenschaftlichen Weiterbildung, pp. 23-59. Springer. ISBN 978-3-658-09553-6
Zirfas, Jörg and Schemmann, Michael (2021). Risiko, Unsicherheit und Nicht-Wissen. Pädagogik im Zeitalter der Kontingenz. In: (Un)pädagogische Visionen für das 21. Jahrhundert/ (Non-)Educational Visions for the 21st Century, pp. 531-548. Peter Lang. ISBN 9783631852705
Journal/Periodic publication
Schemmann, Michael, ed. (2019). Internationales Jahrbuch Erwachsenenbildung 2019. Adult Basic Education Research. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2022). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Adult Education Research and Neo-Institutional Theory. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2017). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. International Comparative Adult Education Research. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2021). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Optimierung in der Weiterbildung. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2015). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Organisationsforschung in der Erwachsenenbildung – Theorie, Methoden, Befunde. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2023). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Researching Participation in Adult Education. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2020). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Researching and Analyzing Adult Education Policies. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2018). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Trends and Issues in Canadian Adult Education Research. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2014). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Wissenschaftliche Weiterbildung im Kontext lebensbegleitenden Lernens. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818
Schemmann, Michael, ed. (2016). Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Zum Stand der Erwachsenenbildung nach Milleniumsentwicklungszielen und Education for All. Bilanz und Ausblick aus der Perspektive von Ländern aus Süd-, Ost- und Südostasien. Bielefeld: wbv. ISSN 0074-9818